Varför ska inte kvinnor ha rätt till sin reproduktionsapparat och sexualitet?

Männen har alltid haft rätten över sina egna kroppar, kvinna har setts som mannens ägodel.

Redan i de tio buden jämförs kvinnor med åsnor, oxar, slavar och andra föremål som mannen äger.

Att religionen fortfarande tillåts komma upp med sitt fula tryne i lagstiftning är sorgligt.

Varje år dör 70000 kvinnor på grund av abortlagstiftnigen, vad gör kyrkan åt det? banlyser.


Media: Expressen, SVD, DN, Dagen, SVT

Det här inlägget postades i Abort, Kyrkan. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Varför ska inte kvinnor ha rätt till sin reproduktionsapparat och sexualitet?

  1. Tyckmyck skriver:

    Att protestera mot aborter handlar inte om att förminska kvinnors rätt till sina kroppar, det handlar om att vända sig mot effekterna av ett antal svåra problem i vårt moderna samhälle. Både du och jag borde kanske vända våra protester mot källorna till problemen och inte mot kyrkan i ditt fall och aborterna i mitt.

    Låt oss vända oss mot mäns oförmåga/ovilja att hantera och begränsa sin sexualitet, mot det industrialiserade samhällets oförmåga att verkligen välkomna barn genom fungerande stöd till föräldrar, och, framförallt, mot dagens syn på sexualitet som endast njutning. Jag gör ingen hemlighet av att jag anser att sex hör hemma i äktenskapet mellan man och kvinna, men inte ens där är det endast till för njutning, utan för barnalstring och som samhörighetsstärkande element.

    Dagens syn på sex som en handelsvara i njutningsbranschen är roten till många onda företeelser som spridningen av HIV och andra veneriska sjukdomar, till depressioner, missbruk och naturligtvis till aborter.

    Att protestera mot aborter och liberalisering av reglerna dessa handlar om att demonstrera för livet.

    Och bästa Blufree, Kyrkan (varken ortodx, katolsk eller annan) bannlyser inte människor som deltar i aborter. Själva handlingen må vara bannlyst, men människorna som deltar riskerar att bli exkommunicerade – en tillfällig akt av avståndstagande som upphör så snart händelserna är utredda i samtal och det som kallas bikt.

    Avslutningsvis vill jag utmana dig, Bluefree, att svara på en fråga: Varför ska kvinnor ha rätt till sina kroppar när inte de ofödda barnen får rätt till sina? Är inte den politiskt korrekta bilden att vårt samhälle bygger på människors lika värde?

  2. Tyckmyck skriver:

    Jag har med intresse läst din argumentation med ”Mats” i allmänna religiösa frågor.

    Samtidigt har jag med besvikelse noterat att du i ditt svar av den 21/10 iofs har rätt i att jag kan betraktas som tämligen konservativ (eller progressiv sett ur min synvinkel på dagens samhälle). Samtidigt tycker jag att det är fegt av dig att inte med ett ord beröra mina åsikter kring hur antalet aborter kan minkas – nämligen att vi alla lär oss att tygla våra lustar, både sunda och osunda.

    Jag tycker inte alls att den svenska abortlagstiftningen innehåller några som helst inslag av respekt, varken för kvinnan eller barnet. Denna respektlöshet grundar sig inte i själva abortlagstiftningen, utan i den allmänna synen på sex som en njutning bland andra, fri att delas med vem som helst, som ett paket glass, en flaska vin, eller en spegel med fyra ”linor” på.

    Vill du att din kropp, din ev. älskades kropp, dina ev. syskons eller ev. nuvarande/framtida barns kroppar ska betraktas och hanteras som en handelsvara – legal eller illegal?

    Det skulle också vara intressant att läsa hur du får ihop det att jag skulle vara mer konservativ än Bibeln. Bibeln är dynamisk och inte konservativ och jag kan inte vara någonting mer än Bibeln.

    • bluefree skriver:

      Varje abort är ett misslyckande. Aborter skapar oerhört lidande för kvinnor och vid sena aborter kanske t.o.m. lidande för fostret. Tyngdpunkten i min moraluppfattning ligger i att försöka hindra och minska lidandet för alla varelser. Hur ska man då hindra aborter? de går inte att förbjuda sex;) utan det enda sättet är att informera om riskerna med sex och hur man skall göra för att skydda sig, alltså använda preventivmedel.

      Abort är problematiskt, men att förbjuda abort skapar oändligt mycket mer onödigt lidande i världen och det kränker dessutom kvinnans rätt över sin egen kropp, såsom svensklagstiftning är utformad tycker jag är bra, KD stödjer dessutom denna lag.

      Det är inget fel med sex som tidsfördriv eller njutning så länge de görs frivilligt under ansvar och samförstånd och respekt av myndiga människor.
      Det verkar som du missat en hel bok i bibeln, Höga Visan. Sedan finns ”exemplet” Salomon som måste ha ägnat all sin fritid åt sex. Paulus säger oxå att det är bättre att gifta sig (alltså ha sex) än att gå omkring frustrerad. Men iofs så grundar sig inte min moral på bibeln, inte sagt att jag inte är kulturellt påverkad av den, går nog inte att undvika.

Kommentarsfältet är stängt.