Bibeln säger ”Homosexuella förtjänar döden”

SvK verkar stå inför en svår och stor fråga att besluta om.

Ska man vara en kyrka för alla eller ska man vara en kyrka som diskriminerar människor, en rasistisk kyrka.

Bibeln är tänkt att vara rättesnöret för det kristna, eftersom de tror att guds vilja uppenbars i skriften.

Vad säger då bibeln om homosexualitet? egentligen bara en sak ”de förtjänar döden.” (.) Bibeln ger inte utrymme för homosexualitet. Detta ger i konsekvensens namn bara två alternativ, förkasta hela denna bronsåldertext eller döda de homosexuella, vilken väg skall Svk välja?

Valet är enkelt förpassa bibeln till moralens skräpkammare eller

En mer sund inställning verkar Tony Guldbrandzén biskop i Härnösand ha. – Kyrkan kan inte göra mera än välsigna par som önskar leva med varandra i trohet och kärlek, och det gör vi redan. Att använda Bibelord som argument emot förslaget är möjligt, men på 1800-talet försvarades också slaveriet med Bibelord. Vem skadas av att Karl och Stig lever tillsammans i ett äktenskap? – Att det här förslaget skulle vara ett exempel på att kyrkan alltid räddhågat följer staten är heller inte sant. Vi tog till exempel mycket stark ställning mot utvisningen av apatiska flyktingbarn, och mot utvisning av kristna irakier. (från UNT)

Media: Dagen 1 2 3, DN, Aftonbladet, UNT

Annonser
Det här inlägget postades i Homosexualitet, Kyrkan. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bibeln säger ”Homosexuella förtjänar döden”

  1. Staffan skriver:

    Du gör det en liten smula för enkelt. Bibeln säger nämligen att ALL synd leder till döden. Skall man då säga att kyrkan är ännu mer diskriminerande och rasistisk än vad du tidigare trott om nu all synd förtjänar döden. Eller kan det kanske vara så att du missar poängen?

    • bluefree skriver:

      Att all synd förtjänar döden visar väl än mer på att man ej bör utgå från bibeln för sin moral.
      Nu tror jag inte på bibeln, men om man absolut måste göra det, så går det att välja vilka verser som ska gälla, tex. man stenar inte längre barn för att de är olydiga mot sina föräldrar man stenar inte någon för att de arbetar på sabbaten, kristna säljer inte allt det äger och ger till de fattiga osv. Det är alltså ”pick and choose” verser som kristna ägnar sig åt, det är kanske därför det finns 38000 olika kristna inriktningar som alla tror att det har tolkningsföreträde. Varför inte välja verser som visar på förståelse kärlek att inte döma osv. Finns många att välja på.
      Finns mer att läsa här om bibelns problem med ondska. (Evil Bible)

      • Staffan skriver:

        återigen, du gör det för enkelt. tro det eller ej, vissa lagar i bibeln är skrivna exxlusivt till israels folk. Den moraliska essensen av dem kvarstår, men straffutdömningen så som den beskrivs är inte längre i funktion. Det synsättet är inte att välja o vraka. det är att faktiskt tro på det som står.

        Men frågan är vad ”all synd leder till döden” då betyder? jag lever då fortfarande även om jag syndat.
        Vad tror du?

        • bluefree skriver:

          Jesus säger i Matteusevangeliet. Vad jag vet så finns det inget i NT som annullerar lagen i GT utan av de verser som Jesus själv säger så ratificerar Jesus lagen, eller har Jesus fel? Det är först Paulus som hittar på att man inte behöver följa lagen.
          Döden kom in i världen på grund av synden, detta är givetvis nonsens döden har alltid funnits så länge biologiskt liv har funnits på denna planet ca 3,5 miljarder år. Så hela den bibliska tesen om döden faller på grund av att den inte återföljs av fakta utan tvärtom.
          Paulus säger ” Syndens lön är döden men guds gåva är evigt liv genom Jesus”, det är väl inte därför du inte dör nu, utan om du inte tror på Jesus kommer du ”döden dö” det är den andra döden.

  2. Kaj Östholm skriver:

    Du kanske har rätt i att det kan finnas många olika kristna inriktningar och samfund, men det beror på att de inte tror på hela Bibeln. Trodde alla på hela Bibeln och tog hjälp av den Helige Ande att förstå bibeltexten, så skulle endast en tolkning gälla för varje område av livet som Bibeln behandlar.

    ”16 All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet,

    17 så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk”.[2]. 2Tim 3:16

    Dessa verser berättar för oss vad bibeltexterna har för innebörd för oss.

    Vi vet också att bibeltexten säger ”att utan helgelse får ingen se Gud”. Helgelseprocessen i våra liv är ständigt fortgående, för att göra oss mer och mer lika Vår Herre i allt tänkande och handlande.

    För att förbli i processen ”helgelse” fortsätter bibeltexten med ett gott råd från Ps 32:8 Gud vill lära mig och undervisa mig om den väg jag skall vandra. Han vill ge mig råd och låta sitt öga vaka över mig. Och andemeningen fortsätter i Fil 2:13 med att det är Gud som verkar i mig, så att jag både i vilja och gärning förverkligar hans syfte.

    Hur viktiga är då Bibeltexterna som vi benämner Guds Ord. Gud själv talar till oss i Ps 138:2 att ”Han har gjort sitt löftesord stort utöver allt vad hans eget namn har sagt oss”.

    Josua fick ett tilltal av Herren Gud att ”lagboken = 5 Moseböcker ”inte skall vara skilda från din mun, tänk på dem både dag och natt, så att du i alla stycken håller det som är skrivet i dem och gör därefter, ty då skall dina vägar vara lyckosamma, och då skall du ha framgång”.

    Gud har sagt oss ”Jag skall aldrig överge dig, aldrig svika dig”. Detta har många av oss kristna fått erfara. När vi sätter tro till det Han sagt i sitt Ord, så får innhållet liv och producerar resultat i våra liv. Gud stadfäster sitt Ord med under och tecken. Markus 16:20 ”Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det”. Detta fortsätter i vårt dagliga liv och bevisas ständigt.

    Vi kan inte förkasta något enda bibelord som dåligt eller mindre bra. Många tror att det är en annan Gud som talar i Gamla Testamentet mot den Gud som talar i det Nya Testamentet. Men så är det inte. Det är samma Gud med samma moraluppfattning och samma uppfattning om vad han kräver av vårt uppförande. Enda skillnaden är att under Nya Testamentets tid har vi nåden och förlåtelsen i Jesus Kristus att tillgå. Gud har samma uppfattning om syndigt beteende i Gamla som i Nya Testamentets tidsepok.

    • bluefree skriver:

      Vågar påstå att säkert 90% av de 38000 olika kyrkor och samfund tror på hela bibeln och förlitar sig på den helige anden som tolkningshjälp, ändå så tror man så olika gällande kvinnor, slavar, homosexuella, dop, under och tecken, tungotal osv. Oavsett så det stora problemet med bibeln är att den inte är trovärdig den stämmer inte med vad vi vet, ett exempel finns tusentals, Josua som du nämner fick solen att stå stilla, Vi vet i dag att det inte stämmer eftersom det är jorden som roterar och detta ger oss natt och dag, och dessutom så är det jorden som roterar runt solen. Skulle bibeln varit inspirerat av en allvetande gudomlig varelse skulle det återspeglas på något sätt, men inte. Det finns massa fånig lagar om kvinnors mens, om viftoffer och massa andra meningslösa offer riter, och tillochmed människooffer, för att blidka en ilsken gud.

      Nu vet jag att det finns ”teologiska förklaringar” till allt kristendomen har haft 2000 år på att fila argumenten, men det är bara ORD, finns inga hårda bevis, som att gud skulle kunna hela människor som blivit amputerade.

      http://whywontgodhealamputees.com/

      • Staffan skriver:

        gick inte att svara på tråden därovan. så jag gör det här istället.

        Nej precis, Jesus anullerar verkligen inte lagen. Men frågan är vad han menar med att han skall fullkomna den. Sett i ljuset av vad Jesus gör genom sin död på korset, så är den kristna tron att han syftar på sig själv när han säger att han skall fullkomna den. Dvs han tar lagens konsekvens/straff på sig själv genom sin död. that’s the good news.

        Berättelsen om kvinnan som begått äktenskapsbrott är väl ett lysande exempel på detta budskap.

        Vill du ha hårda bevis, så besök en kristen bokhandel, istället för ovanstående sida. Finns mycket intressant litteratur om under och helande.

        Om man faktiskt är intresserad av att veta om det som bibeln säger är möjligt kan man inte börja med att ställa en sådan fråga om Gud helar amputationer eller inte. Grundfrågan måste vara: Kan Gud vara verksam i vårt liv idag överhuvudtaget? där måste man börja. Så börja där min vän.

        • bluefree skriver:

          Jag ser inte riktigt en verksam gud, om det nu finns en gud så är han i allra högsta grad en frånvarande och likgiltig gud. Det jag menar med hårda bevis är ”vetenskapliga bevis” och något sådant har inte kristendomen lyckats med att ta fram under 2000 år.
          Sedan så kan man bortförklara vad Jesus sa men verkar något krystat att ignorera Jesus ord så.
          Jesu ord borde ju rimligtvis värderas högre än Paulus, men det passar kanske inte i teologins enorma pussel.

Kommentarsfältet är stängt.