Bibeln uppmanar till stening

Stening i bibeln är inte alls något ovanligt, man kunde bli stenad för bagateller som att bryta sabbaten eller förbanna Guds namn.

En kvinna som blev våldtagna i staden skulle stenas och givetvis om en kvinna inte var oskuld vid giftermål (se hela bibeltexten nedan), så skulle hon stenas.

Så hela detta påfund om stening kommer ursprungligen från bibeln, från guden Jehova som dessutom verkar ha snöat in sig på detta med kvinnors oskuld och mens.

Förstår inte riktigt uppståndelsen från kristna, muslimerna följer bara bibeln.

Nu kommer säker den klassiska invändningen och berättelsen om kvinna som ertappades mitt i akten och som slutar ”den som är fri från synd kastar den första stenen”. Problemet är att denna text är ett senare tillägg Jesus sa aldrig detta, det är ett påhitt. Dessutom så fördömer inte Jesus steningen som metod och straff, Jesus tar heller aldrig avstånd från Moselag, bibeln fördömer inte dödsstraff om någon hade trott det då hade det varit förbjudet i USA för längesedan.

Går det överhuvudtaget påstå att bibeln har en god eftersträvansvärd moral, med texter och uppmaningar som dessa?. Nej ingen normalfuntat människa kan annat än förpassa bibeln till historiens skräpkammare.

Media:SVD, Dagen, Aftonbladet,

Lagar om sexuella förhållanden

5 Mos 22
13 Om en man gifter sig med en kvinna och efter att ha varit tillsammans med henne inte vill ha henne längre 14 utan kommer med beskyllningar som ger henne dåligt rykte: ”Jag har gift mig med denna kvinna, men när jag låg med henne upptäckte jag att hon inte var oskuld”, 15 då skall flickans far och mor gå till stadens äldste i stadsporten med beviset på att flickan var oskuld. 16 Flickans far skall säga till de äldste: ”Jag gav min dotter till hustru åt denne man, men han vill inte ha henne längre, 17 och nu kommer han med beskyllningar och påstår sig ha upptäckt att min dotter inte var oskuld. Men här är beviset på att hon var oskuld.” De skall breda ut tyget inför stadens äldste, 18 och de äldste skall gripa mannen och straffa honom 19 och ålägga honom att betala hundra siklar silver som tillfaller flickans far, eftersom mannen har förtalat en israelitisk jungfru. Hon skall förbli hans hustru, och han får inte skilja sig från henne så länge han lever. 20 Men om anklagelsen är riktig och det inte finns något bevis på att flickan var oskuld, 21 skall flickan hämtas ut från sin fars hus, och utanför dörren skall männen i staden stena henne till döds, eftersom hon genom att hora i sin fars hus har gjort vad som är en vettlöshet i Israel. Du skall utrota det onda ur folket. 22 Om en man ertappas då han ligger med en annan mans hustru, skall båda dö, både mannen som låg med kvinnan och kvinnan själv. Du skall utrota det onda ur Israel. 23 Om en orörd flicka är trolovad med en man och en annan man träffar henne i staden och ligger med henne där, 24 skall ni föra ut båda till stadsporten och stena dem till döds, flickan därför att hon inte ropade på hjälp inne i staden, och mannen därför att han lägrade en annans kvinna. Du skall utrota det onda ur folket. Men om det var utanför staden som mannen träffade den trolovade flickan och övermannade henne och låg med henne, så är det bara han som skall dö. 25 Flickan skall du låta vara. Flickan har inte gjort något som förtjänar döden, ty detta brott motsvarar ett överfall då en man dräper en annan man. 27 Det var ju utanför staden han träffade den trolovade flickan, och hon kan ha ropat på hjälp utan att någon kom och räddade henne. 28 Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, 29 skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever. 30 En man får inte ta sin fars hustru, då skändar han sin fars bädd.

Annonser
Det här inlägget postades i Bibeln, Islam, Stening. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Bibeln uppmanar till stening

  1. HI skriver:

    Hej! Ovanstående står i 5 Moseboken 22 och inte 28. Man kan väl tycka detta är hemskt även om det står i bibeln!

    • bluefree skriver:

      Tack, jo det är lika hemskt, ursprunget till stening finns i bibeln, stora delar Koranens texter är hämtade från Gamla Testamentet, så är grunden pervers så blir resten av bygget perverst.

  2. Ben skriver:

    Ditt inlägg har teologiska felaktigheter. Jag tror att det finns dom som skriver sådana här saker därför att dom helt enkelt inte har uppenbarelse vad bibeln egentligen säger, och då läser man det ytligt och drar felaktiga slutsatser.

    * Alla Guds bud uppenbarade Guds standard som ju gäller än idag, men det gamla förbundets sätt att behandla synden på skall förkastas. Sättet Gud dömer på har förändrats efter Jesu död och uppståndelse. Nu har vi tid på oss att vända om till vi dör dvs går in i det eviga tillståndet.

    * Bibelns moral är det vi alla drömmer om i en perfekt värld. Jesus sade: ”Så som du vill bli behandlad ska du behandla andra” och ”älska din nästa som dig själv”
    Detta är endast möjligt genom att en människa låter det Jesus gjorde på korset bli en verklighet i sitt liv genom att ta evangeliet på allvar och ta det till sig. Du kan inte älska andra utan att ha först blivit älskad, i detta fall av Gud själv. Gud är faktiskt kärleken. (1 Joh. 4:8)

    *Att det som står i bibeln verkligen sades som det står är naturligtvis även en fråga om bibelsyn. Om det är som du skriver, att inget i bibeln är Guds ord, då håller jag med dig. Kasta den på sophögen. Men nu har jag upplevt bibelordets verklighet och kan inte göra det.

    • bluefree skriver:

      Inom teologin finns inget facit utan varje generation och samfund har tolkat in olika värderingar i bibeltexterna.

      Bibeln uppenbarar Guds standard, och straffet för synd är alltid detsamma döden, enda skillnaden är att i NT blir det en evig plåga efter den fysiska döden, i det perspektivet är Gt’s straff lindrigare eftersom de endast drabbade kroppen, det eviga var inte så uttalat i GT.

      De verser du nämner om Gud är kärlek och älska din nästa, visst är det fina – problemet är att dessa inte står där ensamma utan allt annat bråte finns också där i bibeln.

      Det är svårt att tror bokstavligt på hela bibeln eftersom kunskapen hos människorna har växt, som att ormar talar och att jorden är 6000 år gammal.

      Skulle det nu finnas en Gud som har de egenskaper och åsikter som bibelguden, så är det en ytterst ond figur som inte förtjänar vår tillbedjan.

  3. Sofistikerad idioti skriver:

    Bibelns Jesus talar om kärlek mellan människor. ”Älska din nästa som dig själv”.
    Troddde folk hade en egen hjärna att tänka med år 2009.
    Om man stenade varann till döds på stenålderstiden så berodde det på att de inte fattade bättre… men idag?
    Islam verkar vara inriktad på att ta fasta på mycket från stenålderstiden bara för att få möjlighet att plåga folk.
    Det finns inget stöd för dessa metoder att plåga och döda folk. Det är Jesus Kristus vi ska följa och Hans kärleksbud vi ska leva i… inte världens och dess idiotiska djävulskap där folk låtsas ha stöd i Bibeln för att få möjlighet att få tillfredsställa sin egen ondska.
    Isalm och andra religioner tror inte på Jesus utan följer världsliga ledare och då blir resultatet världsigt och inget annat. Det finns nämligen bara EN Frälsare som kan lösa människan från sin synd, från sitt hat, från sin ondska och egoism, och det är Guds egen Son… Jesus Kristus. Allt annat är avguderi.

    • bluefree skriver:

      Visst är Jesus en oerhörd förbättring jämförelsevis med gamla testamentet.

      Kristna borde skriva om bibeln och bara ha kvar de goda verserna.

  4. J skriver:

    Bluefree: Det finns en anledning varför Nya testamentet heter just NYA testamentet.
    Det handlar om olika förbund, och i det sistnämnda förbundet så ingår förlåtelse för alla synder, och domen tillhör Gud.

    Jesus tar inte avstånd från Mose lag. Det gör inte svensk lag heller, eller menar du att det finns en lag i Svensk lagsstiftning där det står ”vi tar avstånd från Mose lag”?
    Men om vi ska återgå till Jesus och dina Bibel(o)kunskaper om Jesus och bestraffning så kan jag tipsa dig om att läsa exempelvis Joh 7:53-8:11.

    Att slänga Bibeln på skräphögen bara för att ”man stenade folk på ett gammalt förbunds system” vore som att förkasta Vänsterns politik p.g.a. av allt hemskt som Sojvet-unionen åstadkom under sin tid. (Om jag inte har helt fel så offrades minst 20 000 000 människor av detta anti-religiösa system.)

    • bluefree skriver:

      Visst nämns det som ”det nya förbundet” tror det är Paulus som lanserar idén. Jesus tar inte avstånd utan bekräftar moselag se vers (länk), jag nämner Joh 7 i inlägget du har missat en viktig punkt, Jesus sa aldrig detta se. (Länk2) Bibel referenser http://www.bibeln.se

      Vet inte om du är bibelfundamentalist eller liberal, problemet är fundamentalisterna de gör gällande att allt i bibeln är korrekt och visar på guds vilja och person och att gud är statisk, så skulle Gud göra om GT så skulle han göra det på exakt samma sätt.

Kommentarsfältet är stängt.