Nu har Konfessionell skola fått pris grattis

Hur undervisas det i HBT-frågor, kvinnors jämställdhet, evolution, sex o samlevnad?

I en artikell i DN står det ”Södermalmskyrkans skola satsar på ordning och reda. Här tar lärarna i hand, flickorna niger och på morgonen får eleverna föreslå böneämnen.”

Om någon väljer att be till en annan fantasifigur Oden, Shiva eller Fantomen får man vara med då?

Jesus Camp

Media: Dagen

Det här inlägget postades i Kristendom, Politik, Religion, Skolor. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Nu har Konfessionell skola fått pris grattis

  1. Josef skriver:

    Hade föräldrarna uppfostrat barnet i asatron hade man förmodligen valt en annan skola, eller? Man väljer skola efter vad man tror är sitt barns bästa, förhoppningsvis i samråd med barnet självt, man väljer ju inte en skola där man tydligt riskerar att barnet hamnar i utanförskap. Sedan får man ju hoppas att respekt och ödmjukhet finns inför andra livsåskådningar. Som sagt, det är en skola man väljer, inte placeras i.

    • bluefree skriver:

      De optimala är att skolan bör vara en plats för inlärning och inte där man utsätts för ”mind control”, vill man sedan att sina ska ha en viss tro så finns annan tid.

      Skolans roll kan knappast vara att ta del i religiös indoktrinering skolan bör vara en fredad zon, som ägnar sig åt verkliga saker.

      • H. A. skriver:

        Skolan en fredad zon?

        Det låter väldigt kul. Vem som helst som är pedagog och kunnig inom ämnet… vet att det inte finns någon undervisning som heter fredad och neutral, som inte färgas av pedagogens epistemologi och ontologi. Positivisterna…har faktiskt insett detta… Fråga Comte..

        Ja, för hur ser en humansitisk skola ut? färgad av humanism? och som vi alla vet så är en kommunal skola färgad av byråkrati och politiskt spel, osv. osv….

        Ex.Om din människosyn är att människan är lat så kommer du att utgå från att alla elever är lata. Har du en människosyn som utgår från att människan är god så färgas din pedagosika situation av det.

        Du pratar om jämställdhet och HBT-frågor… Jämställdhet enligt vilken människosyn? Den som säger att människan är okunnig och oansvarig och inte själv får bestämma vad och hur hon ska göra…t.ex. med föräldraledigheten, eller den som säger att människan är ansvarsfull och själv kan fatta vettiga beslut angående sin familj? HBT-frågor enligt vilken epistemologi? Evolution- med vilken ansats?

        Ja, hur ser det ut när kristna skolor undervisar HBT-frågor, kvinnors jämställdhet, evolution, sex o samlevnad?

        Ja, dessa frågor behandlas som på en vanlig kommunal skola (som jag antar du anser vara ”en fredad zon”). Dessa kristna skolor är till och med mer noggranna med att hålla isär på tron/personliga åsikter och läroplanen, Och de värnar m att hålla variation i undervisningen för att personer som du inte ska ha något att säga om och för att värna om denna valmöjlighet. Kristns skolor har sin kristna profil i ämnet Kristendom – DÄR pratas det tro.

        Innan folk sätter sig ner och misstänker, så ska de kanske undersöka, göra lite forskning som det heter, kring vilka kriterier tävlingen har, och hur det går till när skolorna examineras för att kunna bli nominerade. Södermalms kyrkans KRISTNA skola har trots allt vunnit Stockholms KVALITETS utmärkelse 2009.

        Ja…en tankeställare…

        • bluefree skriver:

          Skolan är självklart mån om att framstå som en exemplarisk skola, så jag tvivlar inte på skolans förmåga. Men vad händer när mikrofonerna är avstängda och skolinspektionen inte längre är där? Undervisas ID och att homosexualitet kan botas och är orsakad av demoner, sjukdomar går att bota med förbön – vad för värden förmedlas? Att tro kanske är viktigare än fakta och kunskap?

          Nu kanske denna skola inte gör så som mina värsta fördomar befarar, men jag vet att det finns skolor som inte bidrar till ett tolerant demokratiskt samhälle.

        • Camilla Grepe skriver:

          @H.A.

          Du får det att framstå som att en skola som inte är uttalat religiös, med automatik blir uttalat ateistisk? Varför inte bara försöka hålla skolan fri från frågan om gudarnas eventuella existens? Eller tillhör du den sort som anser att blotta närvaron av en biologibok (Darwin kan ju finnas med) är ett hot mot religionsfriheten?

  2. Josef skriver:

    så om barnet är uppväxt i kristet hem så ska de inte få möjlighet att välja en kristen skola menar du? Jag tycker att friheten ska ligga hos föräldrarna att välja vad de tror är barnets bästa, oavsett om det är religion eller inte, genusneutralt eller inte osv. Jag känner några som har gått på just den skolan och det verkar inte alls vara så mycket indoktrinering etc, det är lite morgonbön 5-10 min och de flesta av personalen är kristna från olika samfund. Tillägget på schemat är kristendom, som ses som fördjupning av just kristendomen i ordinarie religionsundervisning. Annars är de helt normala människor 20-25 år gamla med egna tankar och åsikter som vem som helst, och är nöjda med sin grundskoleutbildning.

    • bluefree skriver:

      Jag är inte emot friskolor eller valmöjlighet, vad jag är emot är att skolan blandas ihop med religion. Religion hör hemma i kyrkan, och i den privata sfären.

      Skolans uppgift är att förmedla kunskap inte vidskepelse. Eller ska vi ha skolor som tar hänsyn till stjärntecken, eller hur kaffesumpen ser ut den dagen, eller ska eleverna få börja dagen med ”anden i glaset”?

      Religion och politik hör inte ihop – Religion och skolor hör absolut inte ihop.

  3. Josef skriver:

    I min syn så hör politik ihop med religon i allra högsta grad. Eller för att förtydliga, religion hör ihop med politik, inte åt andra hållet, om du förstår vad jag menar. Den personliga övertygelsen man har vill man ju sprida, alltså vill en religionsutövare påverka politiken åt ett håll om man är politiskt intresserad. Etc, off topic.
    Jag förstår hur du tänker, men skolan förmedlar ju kunskapen som vilken annan skola som helst, PLUS kristendomen, eller fördjupning av kristendomen, då den gemensamma nämnaren för de som valt skolan är just kristendomen. Om man inte vill ha det, kan man välja en annan skola. Man tar ju inte bort någon annan del av undervisningen. Så tänker jag och jag tycker att så länge institutionen inte uppmanar till direkt skadliga handlingar (som extrema aktioner, hot, övrigt lagbrott etc) och inte _tvingar_ barnen till t.ex. bön så är det inget konstigt enligt mig. Och så som jag har hört har sånt aldrig inträffat där. Jag har dock hört om ett par lärare som var extrema, och jag har för mig de till och med skapade sektstämpel-rubriker i tidningar vid ett tillfälle, men de blev avskedade ganska snabbt. Som sagt, utefter vad jag har hört från tidigare elever vid skolan så är det inget konstigt tvång eller dyl involverat.

    • bluefree skriver:

      Delar inte din uppfattning om religion och politik, eftersom jag tänker globalt och multikulturellt. Varför bör det vara så? Jo för att komma överens med andra människor behöver vi dela en gemensam grund, och då går det inte att komma med tro. Jag kan tex. tro på troll i skogen och att vi bör visa dessa individer hänsyn när vi bygger motorvägar för annars kommer vi att drabbas av deras vrede, så tro och vidskepelse hör inte hemma i Politken utan kunskap och vetenskap.

      Skolorna tillhör det gemensamma alla invånare bidrar med skatter för finansieringen, så det tillhör det politiska.

      Problemet är inte en liberal kristen skola, problemet uppstår när skolorna är fundamentalistiska, där undervisning bidrar till att cementera fördomar och segregation.

      Det enda vettiga är att dra en klar gräns, religion hör hemma i kyrkan och på fritiden.

  4. Maria Engström skriver:

    Anledningen till att du inte vill blanda in Gud i skolan är ju för att du är så säker på att han inte finns, vi som tror att han finns vill självklart blanda in honom i allt.

    Jag blir så trött på alla dessa jämförelser med tro på tomtar och troll, om man jämför kristendomen med en sådan tro har man knappast kollat upp något om vad som ligger till grund för kristendomen.

    Ca 2 miljarder räknas som kristna i världen och ännu fler tror på någon form av Gud, du är i stort underläge som inte tror på någon Gud alls, ändå tycker du att det är helt ologiskt att tro på Gud. Men jag kan inte bevisa för dig att han finns och du kan inte bevisa för mig att han inte finns. Jag förstår inte att det skulle vara mer osannolikt att tro att han finns än att inte tro att han finns. Därför förstår jag inte heller hur du kan ha mer rätt att hålla borta Gud från skolan än vi har att föra in honom.

    Mvh Maria

    • bluefree skriver:

      Inser du inte problemet, jag kan hävda att Allah är den sanna guden och hans profet är Muhammed, eftersom Koranen är den senaste uppenbarelsen så måste det vara den mer sanna. Problemet med att blandanda in religion i allt är att det leder till konflikter till religionskrig, argumenten brukar vara på nivån min Pappa är starkare än din.

      Alla argument om att gud finns är tagna ur luften, det finns inga bevis. du kan fundera på vems är bevisbördan.

      Det är intill omöjligt att bevisa en icke existens.

      Jag är inte ute efter att förbjuda religionen lika lite som om att någon vill tro på astrologi och rätta hela sitt livs och sin familjs efter stjärnorna.

      Tidigare så var religionen inblandad i allt från arkeologi, medicin, astronom, agronomi ja allt skulle inrättas efter den rådande religionen. I dag har vi slutat att göra det, religion kan som bäst vara en kulturell filosofisk sak. Men att fortsätta att anpassa hela sitt liv och alla beslut efter en gammal bok som inte ens har fått till det med årtal eller att slaveri skulle vara ett problem, eller tror att solen kretsar kring jorden, är obegripligt.

Kommentarsfältet är stängt.