Kärleken segrar

Man blir glad i hjärtat, kärleken segrar över homofober och bibelfundamentalister.

Missionskyrkan får erbjuda vigsel av samkönade par.

Snart kommer alla stenkastande kristna att krypa ut ur sina mörka hål, för att fördöma. Varför dömer de, Jesus säger ”döm inte” och speciellt om du inte har en aning om vad homosexualitet är. (parafraserade lite) 😉

”Så bliva de då beståndande, tron, hoppet, kärleken, dessa tre; men störst bland dem är kärleken.” (bibeln)

Media: Sändaren, Dagen, GP, DN, Aftonbladet

Annonser
Det här inlägget postades i Bibeln, Homosexualitet, Jesus. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Kärleken segrar

  1. Torbjörn skriver:

    Ja det stämmer kärleken är störst men det betyder inte att Gud älskar hur vi lever, Gud skapade man och kvinna för att det skall bli ett inte man och man eller kvinna och kvinna.

    Det är inte vi kristna som dömer jag står för vad bibeln säger kan du tala om var i bibeln det står att Jesus accepterar homosexualitet ?

    Vad gjorde Gud med Sodom och Gomorra ? Tyvärr drar vi människor en dom över Sverige och det är Jesus som kommer dömma oss alla.

    Torbjörn

  2. stefan skriver:

    Du verkar rätt fördömande själv mot dem som vill stå för det Jesus har sagt. ”Stenkastande kristna” var hittar du dem? Om man inte tycker som du, är man en fördömande stenkastande kristen då? Jag tycker att alla som anser att homosexualiet är ok, kan kasta bort Bibeln och utgå helt från andra auktoriteter, det vore mer ärligt. Bibelns författare är rätt tydliga gällande denna fråga, och det vore ohederligt att förändra deras synpunkter bara för att man inte tycker det passar för vår tid. Får man ha en annan åsikt än du utan att bli kallad stenkastande kristen? Jag bara undrar i all ödmjukhet…

    • bluefree skriver:

      ”Jesus sagt” evangelierna tar aldrig upp frågan om homosexualitet, vill man följa Jesu lära kan man betona kärleken och att inte döma.

      I övrigt håller jag med att bibeln inte har mycket till övers för homosexuella, eller slavar, eller kvinnor,eller judar, eller hedningar (hundar tror jag visst dom kallar oss).
      Ingen troende människa följer allt i bibeln, utan väljer det som verkar rimligt, det kan man ju också göra när det gäller homosexualitet, bortse från Moseböckerna och Paulus ord, och fokusera på medmänsklighet och Jesu ord.

      Men du har nog rätt har lite svårt för fundamentalister eftersom de redan tänkt klart och har alla svar, helt utan bevis eller fakta så ville de att vi andra ska godta deras beskrivning på livets alla frågor.

      • stefan skriver:

        Strunta i Bibeln! Det verkar inte som du har läst den, så sluta hänvisa till den, det blir bara fjantigt. För Jesus är äktenskapet till för man och kvinna, och han hänvisar till skapelsen. Det är vad Jesus säger. Känner du någon fundamentalist? Har du suttit i samtal med någon? ”helt utan bevis eller fakta” låter som en fördom!

        • bluefree skriver:

          Jag tar inte bibeln allt för allvarligt, bibeln är en intressant antiktext och som sådan gillar jag den.

          Jesus säger att; vad gud har sammanfoga … och att till man och kvinna skapade han. Om man ser det från ett bibliskt perspektiv så kanske det är ett ideal tillståndet, men så dök den talande ormen in i bilden och förstörde allt, så nu råder inte de parasitiska tillståndet utan det finns fel och brister, i DNA i samhället i tankar, varför leva som om paradiset fortfarande existerade. Varför inte betona kärlek och omtanke.

          Missionskyrkan och SK har valt att gå kärlekens väg, homosexuella har väl också rätt till att leva i gemenskap och ett fullvärdigt liv?

          • stefan skriver:

            Klart homsexuella får leva ut sin läggning om de vill. De är fria att göra det. Gud tvingar ingen, men väljer vi att följa honom, får vi göra det på hans premisser. Jesus hänvisade till skapelseordningen EFTER ORMEN, så tydligen betyder idealet något för Jesus. Älskar vi Jesus då älskar vi hans ord också = vi håller med honom eller så gör vi det inte. Så när du slänger ut Paulus och moseböckerna, då får du nog slänga ut Jesus också. Om du ska vara konsekvent vill säga.

            • bluefree skriver:

              Det var före ormen det står ”Haven I icke läst att Skaparen redan i begynnelsen ‘gjorde dem till man och kvinna‘” (länk). Du behöver inte betona allt i Moseböckerna, för det gör du ju inte, eller tycker du att vi ska börja stena de som bryter sabbaten och inte visar aktning för sina föräldrar. Likaså så tar du säker inte allt vad Paulus säger på så stort allvar eller tycker du att judarna är fiender till alla människor (länk), och att kvinnorna ska tiga i församlingen? Vill man följa Jesus så bör man väl lägga mer vikt på det centrala i Jesu undervisning: älska sin nästa förlåta och att inte döma.

  3. Torbjörn skriver:

    Ingen troende människa följer allt i bibeln, utan väljer det som verkar rimligt, det kan man ju också göra när det gäller homosexualitet, bortse från Moseböckerna och Paulus ord, och fokusera på medmänsklighet och Jesu ord.

    Verkar ju helt rimligt ta bort halva bibeln och sålla stort .

    Men du har nog rätt har lite svårt för fundamentalister eftersom de redan tänkt klart och har alla svar, helt utan bevis eller fakta så ville de att vi andra ska godta deras beskrivning på livets alla frågor.

    Fundamentalister ? Vem beskriver du då ? Alla har syndat och gått miste om frälsningen men Jesus dog på korset för dig och mig , klart man försöker leva efter bibeln men vi är fortfarande människor därmed inte sagt att det är ok att stryka det som känns ”jobbigt” i bibeln om hur vi skall leva.

    Jag har definitivt inte alla svar men tror på bibeln och i denna fråga om HBT äktenskap är bibeln glasklar enligt mig , det strider mot Guds ord sen har alla människor ett val hur vi vill lever våra liv och vi kommer alla dömas en dag inför Jesus oavsett om vi inte tror eller ej alla människor kommer att ställas inför Jesus det är det ingen tvekan om.

    Torbjörn

    • bluefree skriver:

      Förstår att du som kristen vill följa vad bibeln lär ändå väljer du att prioritera vissa verser, eller när ”sålde du allt och gav till de fattiga.”

      Homosexualitet skadar ingen människa utan människor som får bejaka sin personlighet mår bättre. som jag ser det och Missionskyrkan och SK så behöver man inte betona allt i bibeln vissa delar är inte relevanta längre.

      Om nu Gud finns så tror jag detta med homosexualitet hamnar långt ner på prioriteringslistan. Jag tror han är mer bekymrad över miljön.

      • Torbjörn skriver:

        Tror knappas alla homosexuella mår bättre när man bejakar sin personlighet så som du uttrycker det , och vad gäller miljön borde du läsa uppenbarelseboken lite mer då denna jord är dömd till undergång och förstörelse.

        Joh upp. kap 21 Och jag såg en ny himmel och en ny jord ty den första himlen och jorden hade försvunnit.

        Det jag vill säga är att vi människor har en fri vilja att välja hur vi vill leva vårt liv och att vi en dag skall ställas inför den vita tronen , var har du tänkt tillbringa evigheten ? Eller tror du att ditt liv tar slut när du dör på denna jord ?

        Vad vi sår får vi skörda, om vi inte tror på Jesus i detta livet måste vi stå för konsekvenserna den dagen vi avslutar vårt jordeliv. Jag har full respekt för människor homosexuella eller inte men det som bibeln säger om vårt sätt att leva anser jag vara sanning och var och en gör sitt eget val.

        Jag kommer alltid tro på bibeln och står för sanningen vi har alltid ett val alla människor hur vi vill leva våra liv men alla kommer en dag att stå till svars inför Jesus .

        Torbjörn

        • bluefree skriver:

          För att hålla oss till temat, jag kan inte se hur gud skulle bli ledsen för att en del av hans skapelse levde ut sin homosexualitet.
          Det enda man möjligtvis kan klaga på är att de inte är så bra på att reproducera sig 😉 , med det finns andra som gör det.

          förresten står det inte i bibel att gud skall förgöra de som förstör jorden och att vi är satt som förvaltare av skapelsen? så nog måste miljön ha högre prioritet än homosexualitet eftersom det inte skadar varken gud eller människor eller de själva.

          Sedan behöver du inte tolka allt i bibeln bokstavligt och i synnerhet uppenbarelseboken., har faktiskt läs boken, det bara drakar änglar och demoner och katastrofer och mantlar och blod det är ju syner som Johannes ser. så det blir nog ingen ny jord, vi får nog ta hand om den enda vi har.

          • Torbjörn skriver:

            Man behöver inte vara en kristen för att förstå att denna jord vi har har vi missbrukat så grovt att det ändå är för sent .

            Om du inte tror att att Gud blir ledsen om vi människor lever ut våra lustar av alla dessa olika slag , vad tror du att Sodom och Gomorra dömdes för i bibeln ?

            Det finns fortfarande kvar där dessa städer låg klippor som smält i en övernaturlig hetta , Gud är kärlek men han är ochså en Gud som dömer människor efter våra gärningar.

            Vi kan diskutera bibeln så länge vi lever men den dagen du och jag lämnar denna jord så kommer vi båda möta sanningen varken vi vill eller inte.

            Gud välsigna dig.

            Torbjörn

            • bluefree skriver:

              Du resonerar som om jordens undergång är nära förestående, det trodde både Jesus och Paulus ändå har det gått 2000 år så det finns inget som säger att jorden kan hålla många tusen år till, om vi förvaltar den på ett bra sätt.

              Sodom och Gomorra är ingen faktisk händelse utan ska nog inte tolkas alltför bokstavligt – Lot vill ge sina döttrar till mobben, de slås av blindhet och lotshustru vänder sig och blir en saltstod, eller det incest förhållandet mellan Lot och döttrarna (länk), är inte detta en riktigt mytologisk historia så är nog inget det.

              Om nu Gud finns och hans kärlek är oändlig så behöver nog ingen vanlig människa var rädd på dommensdag

              • Torbjörn skriver:

                Dags att lämna denna diskussion men , händelserna Sodom och Gommorra är sann det finns bevis för detta.

                Önskar dig ett välsignat liv men utan tro är inget möjligt och både du och jag kommer en dag när vi lämnar denna jord att bli varse om vad som är sant och inte.

                Mvh Torbjörn

Kommentarsfältet är stängt.