Var fanns Gud?

Katolska kyrkans ondska kommer än en gång upp, den förstör miljoner människors liv och dessutom så använder de alla sina resurser för att mörka. Det är inte frågan om en-gångs händelse utan det sker systematiskt, i varje land där katolska kyrkan verkar.

Var fanns Gud? svaret är – han kan nog inte finnas.

Går det att förvänta sig något gott från dessa män? Hela deras liv och teologi kretsar kring underlivsfrågor.

Katolska kyrkan är en gammal förlegad institution som inte tjänar mänskligheten utan skadar framför allt barn. Lägg ner den.

Media: Dagen, SvD, Svt,SR, BBC,AP, Aftonbladet, DN, GP
Bloggare: Aletheia

Det här inlägget postades i Katolska kyrkan, Kyrkan, Religion. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Var fanns Gud?

  1. Emma skriver:

    Eftersom jag har mött Gud, och han har talat till mig och visat sig för mig och jag upplevt mirakel – så vet jag att Gud finns. Jag har mött Gud mer och umgåtts mer med Gud än med dig. Så därför är Gud mer någon som finns på riktigt för mig i mitt liv, än vad du är.

    Övergrepp mot barn handlar inte om var Gud är utan var förövaren var – på fel ställe och görandes fel saker utövandes våld och makt. Att mörka övergepp är också att göra fel saker. Detta är mycket tarvligt av de ansvariga och av förövarna. Så är det över hela jorden vad gäller alla övergrepp och kränkningar som sker.

    Har du aldrig i hela ditt liv gjort fel saker? Tänkte du då på om det var Gudsbevis eller inte?
    ”Om jag sticker kniven min moster så finns inte Gud, men om jag inte lyckas – DÅ finns hon/han”
    ?

    • bluefree skriver:

      Det är säker så att du ”upplever” Gud, men det är nog bara inom dig själv, så du umgås nog bara med dig själv. Eller kan du ge exempel på hur Gud ”visat sig” för dig?
      Gud verkar inte intresserad av att skydda sitt rykte, det är frågan om den största kristna kyrkan i välden, det är inte frågan om en en gångs händelse, utan i alla länder i världen där katolska kyrkan har haft inflytande så har samma mönster upprepats. Och vad har den kristne Guden gjord, absolut ingenting, skulle de ha funnits en allsmäktig kärleksfull gud så skulle vi givetvis ha sett spåren av honom någonstans men icke, det finns inte tillstymmelse av någon utomvärldsligt ingripande.

  2. Biggles skriver:

    ”Hmm, vad ska jag göra idag? Prata med Emma? Ja! Förhindra övergrepp på barn? Skulle kunna, men vill inte…”

    Omoraliska prioriteringar? Omöjligt, för gud bestämmer ju praktiskt nog vad som är moraliskt rätt och fel!

  3. Oliver skriver:

    Bluefree skriver:
    ”Var fanns Gud? svaret är – han kan nog inte finnas.”

    Var hittar vi logiken här? Gud fanns där. Han ville inte att dessa hemska saker skulle ske. Men prästerna hade ett fritt val att handla gott eller djävulskt.

    Bluefree skriver:
    ”Och vad har den kristne Guden gjord, absolut ingenting, skulle de ha funnits en allsmäktig kärleksfull gud så skulle vi givetvis ha sett spåren av honom någonstans men icke, det finns inte tillstymmelse av någon utomvärldsligt ingripande.”

    Men det finns ju, trots allt miljontals människor som säger sig tro på Gud. Det finns hur många som helst som kan vittna om hur han gripit in i deras liv (såsom Emma ovan).

    Och hur vet du att Gud inte gjort någonting? Bara det faktum att dessa brott uppdagas, trots Katolska Kyrkans försök att kväva dem, är ett tydligt tecken på att Gud inte accepterar detta.
    Den fria viljan är oerhört viktig. Den är en central del av vad som gör oss mänskliga. Man kan tycka att Gud borde inskränka på den för att förhindra dessa grova brott (och andra liknande). Men då skulle mänsklighetens frihet var ett minne blott.

    Gud har lovat oss att ondskan ska straffas. Rättvisa kommer skipas.

    Att ondska finns i världen är snarare ett bevis för Guds existens, än ett argument emot den. Saker som dessa gör det uppenbart för oss att det finns objektiv ondska – någonting som alltid är ont i alla lägen, oberoende av vad människor anser. Detta är ett tecken på att det finns en objektiv moral. Och existensen av objektiv moral är egentligen ett argument för Guds existens!

    PS. Mitt senaste inlägg på min egen blogg handlar faktiskt om detta med problemet ondska.

Kommentarsfältet är stängt.