En förlegad Gudsbild – Han håller hela världen i sin hand

Förvånad blir man nog knappast av f.d. presidentkandidaten Pat Robertsons uttalande – Haitierna får skylla sig själva eftersom deras förfäder ingått pakt med Satan. – Han har tidigare bl.a. velat mörda Venezuelas president, förutspått kärnvapenkrig och han har vräkt ur sig andra otrevligheter i sin guds namn.

Vita Huset tar kraftigt avstånd från Roberson’s utalande.

Är Pat Robertsons gudsbild unik, eller representerar detta de kristnas gudsbild?

En sak är dock säker Pats gudsbild är biblisk det räcker med att läsa några kapitel i Uppenbarelseboken, eller slå upp ordet jordbävning i bibeln.

”Upp 11:13 samma stund blev det en väldig jordbävning, och en tiondel av staden störtade samman, sju tusen människor dödades av jordbävningen, och de andra slogs av skräck och gav himlens Gud sin hyllning.

Denna idé att gud kommer med olika straff för att ”övertyga” människor att omvända sig ( till bibelns gud) är ganska utbredd bland bibeltroende, så det är inget unikt för Pat Robertson.

Men dessa katastrofer brukar faktiskt få omvänd effekt, människor genomskådar de korkade i denna blodtörstige och nyckfulle gud som inte lyckas precisionsbomba sina fiender, utan straffet drabbar alla som råkar befinna sig i området. Andra kristna förpassar denna kärleksfulle gudens straff till efter detta liv, som om det vore något bättre då skall Haitis pina vara rena söndagsutflykten.

I dag vet vi varför jordbävningar tsunamis inträffar och var det är mest sannolikt att det sker (förutom bibelfundamentalister).

Så tron på den kristne allsmäktige gode guden som håller hela världen i sin hand, verkar något förlegad och medeltida.

Tidigare inlägg på temat Pat Robertson

**********
Här får Pat svar på tal om Haiti

kärnvapenkrig

Media: Dagen, Svd, DN
Bloggare:Nonicoclolasos

Gör något som inte den allsmäktige guden tycks kunna –
Hjälp de nödlidande (Röda korset)

Extra

Annonser
Det här inlägget postades i Bibeln, Haiti, Religion. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En förlegad Gudsbild – Han håller hela världen i sin hand

  1. Veritas skriver:

    Alla gudsbilder är förlegade. För mig är det ofattbart att så många människor fortfarande tror att dessa gamla amsagor har någon som helst relevans, annat än som en insikt i hur folk uppfattade världen innan vi hade möjlighet att förstå den med vetenskapens hjälp. Folk trodde ju också att alla planeter roterade runt jorden, att jorden var platt, att det fanns häxor som skulle brännas på bål, etc etc. När ska mänskligheten lämna detta dravel bakom sig? Suck…

    • bluefree skriver:

      @Veritas
      Håller med, men om man nu absolut behöver en Gud så borde man åtminstone anpassade den/det till verkligheten och till de vetenskapliga landvinningarna som görs och inte tro att det finns någon magisk kraft som har inflytande i dagens värld, utan inse fakta att vi har bara varandra och denna jord.

  2. Dotte skriver:

    När man gör en bedömning av något slag är det viktigt att man har rätt utgångspunkter. Det gäller även andliga saker. Alltför många tycker bara utan hänseende till vilken grund man har för sitt tyckande, utom möjligen det egna förnuftet. Och det är ofta inte så mycket att komma med.

    När man lättsinnigt avfärdar allt tal om profetior som går i uppfyllelse så gör man ofta det under någon slags föreställning att alla förutsägelser har visat sig vara falska.

    Men det är ju en helt felaktig företställning. När 1900-talet stod för dörren varnade många predikanter för kommande vredesdomar över jorden. Och ett tecken skulle vara att judarna fick tillbaka sitt land, vilket då ansågs helt omöjligt.

    Var det tomt prat? Nej, knappast, eftersom världen aldrig varit med om liknande fasor som under det första och det andra världskriget. Uppskattnings 100 miljoner människor dog i dessa krig. Kan det ha varit värre? Och judarna fick tillbaka sitt land precis som de predikade, i grunden det som bibeln sagt. Israel skulle bli en prövosten, och det har det verkligen blivit.

    Idag har många kanske de flesta profetior om den yttersta tiden redan gått i uppfyllelse. Och Jesus säger tydligt att det skall komma katastrof efter katastrof, jordbävningar, epedemier, mijöförsstöring mm, i havet och i luften men även att folk skall göra sig fria och bilda egna stater.

    Bibeln säger att kontrollen skall bli hård på medborgarna, man ska inte kunna handla utan ett märke (chip) på handen, att kristna skall hatas och förföljas och att folk skall ägna sig åt samma saker som på Noas och Sodoms tid, dvs otukt och perversiteter (ja, det står detta ord i bibeln). Man skall skylla katastroferna på Gud (fastän de inte tror).

    Aldrig någonsin förr har man haft vapen som kan förstöra hela jorden. Därför är även detta ett tidstecken.

    Även hånet mot profetiorna är förutsagda. Bibeln säger att Jesus skall komma åter och hämta de troende. Men man skall säga att detta har man profeterat om i alla tider, varför skulle det hända just nu? På samma lättsinniga sätt tänkte de flesta på Lots och Noas tid. Därför gick man mot katastrofen, kanske skrattande åt Noa och Lot….

    Läs bibeln och tänk efter.

    • bluefree skriver:

      Vad jag känner till så finns det inga profetior som någonsin gott i uppfyllelse.

      För att få kallas en profetia så måste man sätta vissa kriterier.

      1. Utsagan måste förutspås innan händelsen inträffar, och inte i historisk närhet.
      2. Det får inte vara något anmält som alltid inträffar, som att solen kommer att gå upp i morgon eller att krig, hungersnöd, jordbävningar kommer, det är sånt som inträffar och vemsomhelst kan förutse detta.
      3. Profetian skall inte vara en självuppfyllande profetia. Som t.ex. jag förutser att det kommer att brinna ett hus i morgon – så jag går och tänder på ett hus.
      4. Förutsägelsen får inte vara för otydlig som kan ge hur många tolkningar som helst. En typiskt sådan är ”att solen skall vändas i blod”
      5. Slumpen måste kunna uteslutas. Jag kan förutse att en meteorit skall träffa London i morgon – rent statistiskt finns den möjligheten, så det är slumpen som spökade, gör jag det 100 gånger och det inträffar 98 då kanske man kan snacka om profetia.

      Om du nu har en profetia som uppfyller kriterierna eller några av dessa punkter så kan du tipsa 😉

      Men om jag påstår att Mahatma Gandhi kommer att återuppstå den 1/7- 2010 och att tre utomjordingar kommer att landa i Berlin, och det inträffar då är det en äkta profetia som går i uppfyllelse.

      Den mest kända och enda som kanske skulle kunna platsa bland profetiorna är staten Israel. Allt annat är löjligt – det finns ingen statistik som pekar på att jordbävningarna är mer förekommande eller att hungersnöd drabbar fler eller är mer förekommande än tidigare, det är ren lögn.

      Ett stort problem med staten Israel är att den i själva verket är självuppfyllande profetia, det finns inget övernaturligt som har skapat staten Israel utan det är viljestarka människor som med sina egna händer och idéer har åstadkommit detta.

Kommentarsfältet är stängt.