Går alltid att vägra

Borde det finnas en lag som tillåter att man på grund av något moraliskt/etiskt dilemma ska kunna vägra att utföra en viss arbetsuppgift, i en artikel på Dagen.se så argumenteras för en sådan lag.

Om jag jobbar på ICA – ska jag kunna åberopa lagen och vägra att befatta mig med charken, eftersom jag anser att djur är lika mycket värda som människor och att de utsätts för lidande.

I Still Refuse

Verkar vara en onödig lag, har man samvetsbetänkligheter för något speciellt, som i mitt exempel – så kanske man inte ska jobba inom livsmedelsindustrin utan söka sig till något annat yrke.

Och hamnar man i den situationen så kan man alltid vägra och gå därifrån helt enkelt, finns inga slavar längre.

Frågan handlar givetvis främst om abort eftersom det är KD som står bakom, ska sjukhuspersonal, gynekologer kunna vägra att utföra aborter? Det går att problematisera ytterligare jag kanske anser att en abort som utförs innan vecka tre är moraliskt försvarbart men att efter vecka fyra så är det omoraliskt, eller att jag kanske inte vill befatta mig med sena aborter?
Tycker man att abort är problematiskt ska man givetvis undvika situationer där man skulle kunna tvingas att delta.

Att vara gynekolog och inte vilja utföra aborter är ungefär som att vara pilot och vägra att landa flygplanet.

Det här inlägget postades i Abort, Kristdemokraterna, Politik, Religion och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.