Jesus & Nazismen

Vad och vilka är egentligen drivkrafterna bakom antisemitismen?
Försöker man att hitta källan till dessa mörka krafter så ser man att de härstammar från Jesus och bibelns evangelier.

Fredsfursten Jesus säger: ”Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.” Matt 10:34

Och utan tvekan så nog har detta uppfyllts med råge.

När Jesus dödas så enligt bibeln så ropar folket ”Hans blod må komma över oss och våra barn.”  Matt 27:24. Denna vers har åberopats varje gång som de kristna har förföljt och dödat judar.

Så under tvåtusen år så har kristna fått lära sig denna text, alltså att Judarna har sig själv att skylla eftersom de mördade Gud.

Men de stannar inte med detta – nej – evangeliet som fulländar antisemitismen är Johannes evangeliet. Det räcker med att göra en enkel sökning på ordet Judar (länk) och läsa alla verser i Johannes evangeliet, så uppenbaras en obehaglig sanningen.

”Whoever was the author of John’s Gospel, one thing has become clear: the image of ”the Jews” acting collectively as the enemy of Jesus became fixed in the Christian mind. [1]

I det tidigare evangelierna gjordes ingen större distinktion mellan judar och Jesus eftersom Jesus egentligen var jude, men här i Johannes kan man läsa ”Nu började judarna förfölja Jesus.. Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom” Joh 5:16,18 (finns många liknade verser)
I Johannes kapitel 8:44 så ser vi hur Jesus riktigt demoniserar sina fiender ”Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader” här jämställer Jesus judarna med satan, satanister mördare och lögnare.

Men det stannar inte vid detta heller, utan en som utan tvekan skulle ställas inför rätta för hets mot folkgrupp är aposteln Paulus han säger 1 thessalonikerbrevet 2:15 ”Judarna dödade herren Jesus liksom de dödade profeterna, och oss har de förföljt. De trotsar Gud och är fiender till hela mänskligheten

Ser man dessa verser och många fler så förstår man varför kristna har förföljt och dödat judar, och har de inte stått för förföljelsen själva så har de stått bredvid och hållit tyst eftersom denna förföljelsen var en konsekvens av att de dödade Jesus.

Skulle det finnas någon samvete bland kristna så borde de göra en revision av sin antisemitiska ”heliga” text och rensa ut alla dessa sjuka verser som har miljoner judars liv på sitt samvete.

Media: Dagen, SR,Skånskan

Annonser
Det här inlägget postades i Antisemitism, Bibeln, Jesus, Judendom, Kristendom, Kyrkan, Nazism, Religion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jesus & Nazismen

  1. adamD skriver:

    Problemet är ju inte Bibeln i sig utan tillämpningen och den selektiva bibelläsningen. De första jesustroende var tiotusentals judar i och kring Jerusalem, Johannesevangeliet skrevs av Johanan Bar-Zebdi som själv var jude, och i Romarbrevet så förklarar juden Shaul HaTarsi att Gud inte alls förskjutit judarna som sitt folk. Problemen börjar dyka upp så småningom och på 300-talet börjar man officiellt rensa ut allt judiskt ur det som blev ”Kyrkan” pga av antisemitism. Så jag skulle vilja påstå att Nya testamentet är väldigt judiskt och framhåller att judar inte alls är förskjutna av Gud och drabbade av förbannelse, men att texterna har medvetet feltolkats för att legitimera judehat, tyvärr =(

    • bluefree skriver:

      @adamD
      Kan hålla med formulering att ”Problemet inte är Bibeln” sedan så skiljer sig våra åsikter.

      Problemet med alla heliga texter är att människor söker efter det som är beständigt, evigt, oföränderligt och sant alla dessa egenskaper tillskriver människor sina heliga texter.

      Skulle man istället se texten för vad den i själva verket är och behandla den som vilken annan antik text som helst skulle vi inte ha några problem.

      Men nu måste troende människor försvara vartenda ord och varenda ”prick” i denna text. Så man skapar enorma resonemang och rationaliseringar men man har egentligen aldrig några bevis på att texten är korrekt, men man vill så gärna tro det.

      Man tillskriver den egenheter som den helt saknar.

      Problemet är inte bara den medvetna analysen av texterna, utan att människor faktiskt tror att det är sann och handlar dessutom därefter.

      Så när framförallt Johannesevangeliet som är grovt anti judiskt hamrar in sitt budskap att det är judarna som gör si och så när det i själva verket var några individer av fariséerna som kanske stod för handlingarna, så sätter sig detta i människors medvetande och får konsekvenser.

      De synoptiska evangelierna demonisera inte judarna, utan det är Johannesevangeliet som är antisemitiskt. Detta beror på att kristendomen under denna tid övergick från att vara en judisk sekt till att var en egen religion, i början så var det flesta anhängarna judar, men så småningom så vann kristendomen hedningarna.

      Du skriver att Johanan Bar-Zebdi skrev Johannesevangeliet men man vet faktiskt inte med säkerhet vem som skrev evangeliet (länk)

Kommentarsfältet är stängt.