Ta med hela historien

Kursplanen i religionskunskap håller på att förbättrats, verkligheten har förändrats och Sverige är inte ett kristet land, kristendomen bör inte få några konkurrensfördelar gentemot de andra religionerna.

Kristendomen tillskrivs bara goda egenskaper men man vill glömma hela bilden, kristendomen har många miljoner människoliv på sitt samvetet.

Ta med hela historien
Häxbränning
Inkvisitionen
Antisemitismen
Förföljelse av homosexuella
Förföljelse av oliktänkande
Vetenskapsfientliga
Kvinnans underkastelse
Hot om helvete för de som inte tror rätt
Barnaga

Kyrkan har alltid stått på maktens sida och varit del av förtrycket, kyrkans har alltid skyddat förtryckarna, genom att passivisera fåren, ”Ordningen är bestämd av Gud, var kvar vid din lott, belöningen får du i himlen efter döden

Syftet med att ge kristendomen en fördelaktig position inom skolorna sägs som vanligt vara att ge förståelse för kultur och historia. Detta är givetvis inte sant utan de kristna kyrkorna och lobbyn vill givetvis ha kvar sin särställning eftersom de tror att det är finare och att deras religion är värd att spridas till andra. De vet också att de som är mest påverkbara för religiös-indoktrinering är barnen, så de försöker få in budskapet så tidigt som möjligt.

Granska gärna kristendomens och religionens betydelse, men gör det objektivt granska kyrkorna och religionen kritiskt. Släpp inte in kyrkorna oemotsagda i skolorna, utan ställ dem till svars, fråga vad de tycker om samkönade äktenskap, fråga om det tror på helvetet, fråga om de tror på en allsmäktig god Gud som inte gör något, låt den försöka bevisa historiciteten i deras urkunder (myter).

Det finns alternativ ett samtal mellan Stefan Eklund och författaren Peter Törnqvist – Svd.se

Tjippen är en central figur som man gissar bär drag av dig själv. En tonåring som bryter sig ur en strängt kyrklig uppväxtmiljö.

–Jag växte upp med kristendom, vilket kan vara en förödande soppa och sätta mycket griller i huvudet. Men det fanns alternativa lärofäder, som tur var.

Som…?

–Hasse & Tage, Monty Python…

… ja, Monty Python nämns flera gånger i romanen.

–Jag har förstått efteråt hur viktiga de var för mig. Lika viktiga som läsupplevelser jag hade i min ungdom.

Hurdå?

–Som ett slags första hjälpen-terapi, som ett slags inledning på en avprogrammering från hela den religiösa bluffen som så småningom ledde vidare till ett genomskådande av andra bluffar. Man kan gott säga att Monty Python stod för min första politiska skolning.

Länkar
Protester mot ändringar i religionsämnet – Sr.se
Mejla Skolverket om slopad kristendom! – Svenska Evangeliska Alliansen
Kristendomens betydelse stryks i ny kursplan – Aftonbladet
Björklund: Kristendomen har byggt upp vårt samhälle – Dagen.se
Kritik mot skola utan kristendom – Världenideag.se
Religionskunskap i grundskolan – Humanisterna.se
Kristendomen ska bli mindre viktig – Sr.se

Annonser
Det här inlägget postades i Kristendom, Religion, Skolan. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ta med hela historien

  1. Jonathan Ashauer skriver:

    Du är en riktig ”angry young man” eller hur?
    Eller är det kanske ”angry young woman”? Kan inte se någonstans där du berättar vem eller vilken sort du är så jag ska ta det för givit att du är man /kille.
    Du radar upp en hel massa saker som du säger att kristendom/kyrkan har gjort men du är som många andra. De säger att det är religion som orsaker krig och elände i världen men så är det inte. Det är människor. Det är människor som ligger bakom allt som görs i religions, i detta fall kristendoms namn. Det är människor som har använt , som använder och kommer att använda den kristna tron som täckmantel för att rättfärdig göra de hemskheter som de ställer till med. Ja, i kristendomens namn har fruktansvärda saker gjorts. Korstågen t.ex. Om du läser Jan Gulluos böcker, särskilt den andra, ”Tempelriddaren”, där görs ett bra försök att belysa hur genomruttna mycket den tidens kristna etablissemangen var. Då som många gånger för och efter har det handlat om makt och pengar, inget annat. Den kristna tron handlar om fred och frid bland människor, den är drivkraften i en rörelse som har som slut mål att skapa frid och fred på jorden! Det ska ske genom att människor FÖRSÖKER följa av Gud givna enkla riktlinjer som t.ex. Den Gyllne Regeln (allt vad du vill att människor ska göra mot dej ska du även göra mot dem)samt ”du ska älska din medmänniska som dej själv”. Kan det vara fel? Du kanske skulle bruka lite av den iver som du använder att kritisera den kristna tron, kyrkan m.m. för att ta reda på allt det positiva som den kristna tron och kyrkan har åstadkommit under den sista 2000 år. Och till sist: Jag hittade en gammal skämttäckning häromdagen. Två varelser sitter oc pratar med varandra. Den ene säger ”Ibland skulle jag vilja ställa Gud frågan ”Varför tillåter du allt hugersnöd och krig här på jorden?” Den andra fårgar ”varför gör du inte det då?” Den förste svarar ”Därför att jag är rädd att Han kommer att ställa mej samma fråga!” Gud välsignar dej min vän!

    Jonathan Ashauer

    • bluefree skriver:

      Inom religionen finns det goda människoras som gör gott, och det finns idéer som den gyllne regeln, men det är inget unikt för kristendomen utan detta finns i stort inom alla religioner se länk( Den gyllene regeln)

      Inom kristendomen är man inte ”Just be good for goodness sake” utan man gör godhet antigen för att vinna poäng i himlen ”Samla inte skatter på Jorden” eller så gör man det för använda det goda gärningarna för att övertyga andra att bli ”Jesus efterföljare” eller så försöker man att tillämpa Matt25, alltså att min nästa är Jesus, ”Jag var hungrig osv” – kristendomen är lömsk man visar inte alla kort, utan döljer sina motiv och drivkrafter. (Det finns givetvis undantag, de mer liberala kristna som inte tolkar bibeln bokstavligt utan ser religion som något socialt kulturellt, och inte en bärare av den absoluta sanningen)

      Det stora problemet med religion är att man binder människor vid vidskepelse, religion förordar blind tro ”Lyckliga de som tror utan att se” finns ingen religion som praktiserar kritiskt tänkande och detta eftersom man skulle kräva sin egen grav. Sanningsanspråken som religionerna har håller inte vid granskning, finns inga historiska eller arkeologiska belägg, för de stora berättelserna som skapelsen, Abraham, Moses Jesu uppståndelse osv. utan urkunden (bibeln) består av i stort hörsägen.

  2. Jonathan Ashauer skriver:

    Hello there Bluefree!

    Vilka svepande ordalag du använder. Undrar om du verkligen tror det själv eller om det är argument som du plockar från tomma luften bara för att ha nåt att komma med??
    Du skriver ”Inom kristendomen är man inte ”Just be good for goodness sake” utan man gör godhet antigen för att vinna poäng i himlen ”Samla inte skatter på Jorden” eller så gör man det för använda det goda gärningarna för att övertyga andra att bli ”Jesus efterföljare”
    Det måste vara hemskt att tror/tycker att kristna människor är på det viset. Då måste det vara en massa människor som är snälla mot dej som tycker om dej men som inte riktigt menar det. Vilken hemsk tanke!
    Jag undrar varför du tror det. Dålig erfarenhet? Tror att en kristen skulle vara ”lömsk. En som inte visar alla kort, utan döljer sina motiv och drivkrafter”.
    Som jag skrev tidigare, finns sådana människor bland oss kristna. Det hade varit konstigt annars. Människor som vill ha makt över andra, framhäva sig själva på andras bekostnad. Men är man del i en kärleksfull gemenskap, en församling där man får andlig näring genom att studera det som Jesus sagt och gjort samt den visdom och undervisning som hans lärjungar och andra har förmedlat, kan detta förhoppningsvis förebyggas, korrigeras. Jag är glad att läsa att du trots allt tycker att ”(Det finns givetvis undantag, de mer liberala kristna som inte tolkar bibeln bokstavligt utan ser religion som något socialt kulturellt, och inte en bärare av den absoluta sanningen)”
    Det är synd om de som tolkar bibeln bokstavligt. Ofta är de medlemmar i ett samfund som får sina medlemmar biologiskt. Som säger sig ha den absoluta sanningen vilken alla bör rätta sig efter . Den absoluta sanningen för oss kristna, vad är det? Att Gud skaparen ville mänskligheten väl, visa sin omtanke, kärlek till oss som är en del av sin skapelse, som har förmågan att resonera kring vad som är rätt och fel och därför kom Gud till vår värld som en människa. Genom honom, Jesus, förmedlade Gud sitt budskap om hur vi ska leva i fred och frid med varandra. Och att Gud, universums skapare visade sin kärlek genom att dö och uppstå för oss. WOW! Gud finns här nu genom sin Helige Ande. Om du är nyfiken och på alvar ber Gud att med sin ande fylla dej med sin kraft, helande ljus och kärlek, då kommer du att förstå. Lycka till. Gud välsignar dej!

    • bluefree skriver:

      Möjligt att jag svartmålar lite, men faktum är att många kristna styrs av fruktan och allt de gör eller inte görs, görs utifrån vad de tror Gud tycker är bra. Det flesta av dessa människor är goda det vill gott de vill lindra nöd, men det första motivet är fruktan för Gud som styr (detta gäller givetvis fundamentalisterna)
      Av det du skriver förstår jag att du inte är en bibelfundamentalist, och tillhör en god gemenskap. Men vad tycker du om.
      1. Evolution
      2. Homosexualitet
      3. Helvetet
      Ha en bra dag

Kommentarsfältet är stängt.