Gardell vs kristna

Har tittat på Gardells tredje program om Gud, och imponeras. (länk)

Uppfattar Gardell som ärlig inte som andra kristna

Gardell har inget att förlora han är bög och hos kristna betraktas det som den största synden, det är bättre att vara ateist.

Gardells Gud och kristendom känns ärlig nästa relevant. Ett problem återstår – är Gud = Sanning ?

Nej – tror inte det Gud känns fortfarande som något subjektiv och som en önsketanke eller mardröm.

Gardells Gud får mig att fundera … kanske Gud finns – med då bortom religion och kyrkor.

Come on, catch up
– vitsen känns lite ketchup 😉
(”Two tomatoes were crossing a road when one of them got hit by a truck. The other said, come on, catch up”)

Media
Att gnälla på Jonas Gardell kommer vi inte långt med (dagen.se)
Marcus Birro: Jag klipptes bort i Gardells tv-program (dagen.se)

Annonser
Det här inlägget postades i Homosexualitet, Jonas Gardell, Kristendom, Kyrkan, Religion. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Gardell vs kristna

  1. Tore skriver:

    Imponeras????

  2. John skriver:

    Håll dina Hädelser för dig själv!!!! om du faktiskt har gått på Gardells skitsnack då är du tyvärr ute på Hal is!

    Bibelns Guds namn är Jehova och han är i Allt Sanning,rättfärdighet och kärlek! men om man verkligen älskar gud om man nu är troende som gardell säger sig vara, då får man följa guds bud och inte plocka lite från varje religion så att det passar sina egna behov, då är man lik Djävulen själv så som han gjorde i första Moseboken då han bedrog Adam & Eva!

    Det står Klart och tydligt i Bibeln att vi inte kan ha 2 gudar, utan antingen följer vi Guds väg helt och fullt, eller så följer vi vår egen/någon annan avguds väg.

    vilken linje har gardell och hans anhängare halkat in på?

    en sak är säker i alla fall! och det är att ifall man är en sann Jesu efterföljare kan vi inte bara tro, utan även lyssna till vad han sa

    Johannes 14:23 ”om någon älskar mig, skall han hålla mitt ord” OM man ska kalla sig kristen måste man även HANDLA efter jesus förmaningar och inte hitta på sina egna vettlösa bud för att kunna släcka sina egna syndiga begär!

    Johannes 17:3 ”Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.”

    Jakobs Brev 1:21-22 ”Lägg därför bort all smuts och det som finns i överflöd – ondskan, och ta med mildhet emot ordet som inplantas i er och som kan rädda era själar. Men bli ordets GÖRARE och inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva med ett falskt resonemang.”

    Folk frågar sig själva, Men ska inte gud va kärleksfull mot alla människor, även homos? Gud älskar alla människor utan tvekan, Men vi kan ställa en Motfråga istället.. Hur mycket visar vi människor som t.ex. Jonas Gardell Här, vår kärlek mot Gud när vi bygger om hans principer för ett evigt liv till vår egen religion? det framgår i klart att de handlar mest i synnerhet om att mätta sitt eget samvete än att faktiskt följa Gud.

    Men däremot mina vänner.. Om man följer Guds ord renhjärtat då skall de bli som det står i ordspråksboken 3:5-6 ”Förtrösta på Jehova av hela ditt hjärta och stöd dig inte på ditt eget förstånd. tänk på honom på alla dina vägar, så SKALL han göra dina stigar raka”

    må friden va med er, John

    • bluefree skriver:

      @John
      Förstår inte varför dU skall ha tolkningsföreträde? det finns inget facit hur bibeln skall tolkas.
      Gardells tolkning av bibeln och Jesus känns ärlig, han värjer inte för de faktiska bevisen som finns. De flesta andra kristna blundar för fakta vetenskap och verklighet stirrar sig blinda på en bronsålderstext som skrev av primitiva människor.

      Luk 12:48 ”Men den som av okunnighet gör sådant som förtjänar prygel, han skall bara piskas med några få rapp. Av den som har fått mycket skall det krävas mycket, och den som har anförtrotts mycket skall få svara för desto mera”

  3. John skriver:

    Lol… ok du verkar inte vara speciellt djupt insatt så jag orkar inte lägga ner mycket tid, sanningen är att bibeln går inte att förklara i en handvändning med hjälp av egna slutsattser dragna från en förstörd barndom som gardell åter om o om igen hänvisar till.

    men tyvärr min vän så är gardells tolkning helt himla fel. BIBELN ÄR ETT FACIT!!!! den är på cirka 1600 sidor (nya världens översättning) tror du gardell kan förklara den i 3 st episoder på 25 min? tror du gardell tar bibliska principer och dömmer dom på ett observativt sätt? eller är det kanske mer extremt subjektivt? NEJ, sanningen är att alla svar på frågorna finns också I BIBELN, inte hos nån människa, inte hos nån kyrka.

    Att ens FÖRSÖKA och förneka att uttåget ur egypten har skett, eller att Jesus inte botade människor, det är en stor stor skymf mot kristendomen och då har man virrat sig lite vilse måste jag tyvärr säga..

    till och med i BÖRJAN på bibeln, om man bläddrar 2 sidor, 1 Moseboken 2:18-24 så står det Varför Jehova Skapade MAN & KVINNA!!! Inte kvinna och kvinna eller man och man.

    min vän, att läsa bibeln är ingen himla gissningslek på dagis som somliga verkar tro, Den har extrem struktur och bör flitigt granskas innan man börjar hyckla med sina teorier om vad som är rätt och fel, Att leva efter bibeln är INTE lätt! Jesus sa ju själv av en anledning att ”Porten är trång, och vägen är smal” Eller sa han ”porten är stor och rymlig, och vägen är större än autobahn, tolka den lite som ni vill efter vad era begär kräver” ???…knappast

    Men jag kan gärna studera Bibeln med dig nån gång ”Bluefree”, om du skulle så önska så skulle vi kunna ta allt stegvis, min högsta önskan är ju såklart att så många människor som möjligt ska lära känna vår fader Jehova och hans son Jesus på bästa sätt så att vi kan vinna vårt eviga liv.

    Men eftersom du hävdar att bibeln är motsägelsefull, isåfall undrar jag vilka konkreta vetenskapliga bevis du har? på att vår perfekta Planet, vårt högst komplexa ekosystem och även vår mänskliga hjärna där varje enskild Cell jobbar individuellt i vår kropp allt bara skulle komma till av en slump och att livet egentligen är helt meningslöst?? …trots allt så är det ju detta som evolutions teorin förespråkar i slutändan.

    Jesus förutsade själv att i dessa sluttider så skulle det vara Krig, Farsoter/sjukdomar, Jordbävningar, Hungersnöd, människor skall sakna medlidande för varandra och älska sig själva och Materiella ting mer än varandra. OCH ÄVEN att det skulle komma många falska profeter i hans namn, så mitt sista ord är helt enkelt, Akta dig för vem du lyssnar på.

    • bluefree skriver:

      @john
      Om nu Bibeln ställer frågorna och dessutom svarar, tycker du inte att det börjar lukta cirkelresonemang?

      Bibelns auktoritet kan INTE bygga på att bibeln säger att i bibeln finns all sanning och att BibelGuden finns?

      Vadå skymf? Det finns inga arkeologiska bevis för något uttåg eller för någon Moses, det är ju som Gardell påpekar att pentateuken är en politisk uppfinning under babyloniska fångenskapen.

      ”Jes 40:7 Gräset torkar, blomman vissnar,
      när Herrens vind går fram.
      Ja, folket är gräs.”

  4. anders skriver:

    haha, man skrattar gott när man läser det här. Jodå det står att Gud skapade man och kvinna. EN man och EN kvinna. De hade sex med varandra och fick ett antal barn. Och sedan hade barnen sex med varandra för att få barn. Eller? Betyder det att det är ok för syskon att ha sex. Det står ju i bibeln.
    Nej tack, låt oss istället för att vara bibliska vara just det vi är – KRISTNA – och följa Kristus.

  5. Tore skriver:

    JG-s inledning och avslutning är faktiskt lite kul, men impas??

  6. Drot Trannel skriver:

    Det är rent av löjligt när man kommer med påståenden som att bibeln kan man tolka hur man vill.
    Varifrån har man fått en sådan gallimatias? Vilket budskap kan man tolka hur som helst??? Dummare
    kan man inte vara.

    Bibeln, Jesus, apostlarna, GT med alla profeterna säger precis tvärtom. Guds ord står fast, inte
    ens en prick av lagen skall förgå. Mina ord skall döma oss, säger Jesus.

    Det är inget annat än ett falskt evangelium. Som dessutom många gånger är varnat för i bibeln.
    Djävulen har lyckats väl att upprepa bedriften från Edens lustgård, att ifrågasätta Guds ord.
    Det kan aldrig sluta väl för de som gör det.

    • bluefree skriver:

      @Drot Trannel
      Det finns faktiskt över 30000 olika kristna inriktningar och alla dessa tolkar bibeln mer eller mindre olika http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity#Demographics
      typ Jehovas vittnen tror inte att jaget existerar efter döden eller på treenigheten, missionsförbundet tror nog inte på helvetet, katolska kyrkan tror på Påven och osv.
      Det är inga kristna som tillämpar Jesu-lära om att sälja allt och ge till de fattiga, eller att inte döma 😉 alla kyrkor lägger tyngdpunkten på olika verser eftersom det är omöjligt att tillämpa alla samtidigt.

  7. Ping: Gardells ”Åh [hädelse]” isärplockning av avsnitt 3 « Erevna – Blogg & Tankesmedja

  8. Sven Johansson skriver:

    Vad menar du med att kristna inte skulle vara ärliga?
    Skulle jag som kristen vara mindre ärlig än du?

    Tror Gardell alls på Gud? Problemet med Gardells serie är
    inte att han är homosexuell utan det oemotsagda innehållet. Jag blir sorgsen för att han på ett ,som jag uppfattar det, allt för snabbt sätt tycks avfärda saker som är centrala i min tro utan att
    ha gett dem en rättvis eftertanke. Han verkar tämligen dogmatisk
    och kunde gått till fler källor. Eftersom jag tror att Gud faktiskt finns o älskar oss o söker gemenskap med oss blir jag
    sorgsen över en serie som jag inte tror gör sanningen rättvisa.

    Givetvis skall han få uttrycka sina tankar om sanningen men just att han får stå så oemotsagd och anses som en så ”oantastlig profet”-också av vissa inom sv kyrkan-stör mig verkligen.

    Som kristen tror jag Gud älskar också Jonas Gardell men jag tror inte Gardell i denna serie precis tjänar Gud.

Kommentarsfältet är stängt.