bibeln en vanlig bok

Bibeln är bara en vanlig bok, världens mest överskattade.
En del tror att bibeln kan ge svar och vägledning i allt:
-Medicin
-Biologi
-Historia
-Astronomi
-Meningen med livet
-Evolution
-BigBang
-Arkeologi
-Barnuppfostran
-Familjen
-Homosexualitet
-Abort
-Politik

Visst finns en del text i bibeln men det mesta blir övertolkat och söndertolkat, läs den som vilken annan antiktext som helst. Det mesta i bibeln bygger på hörsägen.

Det är dessutom så att om man tar bibeln för bokstavligt kan det medföra fara för andra och en själv. Att bygga sin tillvaro på en lögn är aldrig bra, underlaget för besluten blir felaktigt och då blir besluten inte det mest rationella och bästa, dessutom riskerar man att bli utnyttjad, speciellt kvinnor och barn, av någon anledning ska de alltid underordna sig mannen i allt 😉

Finns det någon kunskap eller något som skulle kunna framkalla en liten ”aha” upplevelse i bibeln? Nej, inte mer än all dumhet. Men hur kommer det sig att kristna människor upplever att de får så mycket av bibeln? Mycket enkelt det beror på att de utgår från kunskapen och moralen som vi har i dag och allt som förstärker och bekräftar den uppfattning tas med och övertolkar – det som inte passar in som folkmord, människooffer, evigt helvete för de som inte tror – allt sådant förträngs. Alltså det är hjärna som spelar de kristna ett religiöst spratt vid bibelläsningen.

bible

Media:
Konservativ familje-appell i svart och vitt (Dagen)

Annonser
Det här inlägget postades i Bibeln, Religion. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till bibeln en vanlig bok

  1. Samuel Johansson skriver:

    Du verkar vara besatt av Bibeln, men trots det lyckas du inte ta den på tillräckligt allvar för att man ska kunna ta din kritik på allvar. Du har missat så uppenbara saker som att dess huvudbudskap är etiskt och andligt. Dvs att den porträtterar den mänskliga historiens mest exceptionella människa, Jesus Kristus, vilken visar att Guds natur är kärlek och att han älskar sin skapelse människan så högt att han tänker rädda henne moraliskt och andligt. Och att vi därför har ett ideal att leva upp till: att älska varandra som Gud älskar oss. Och för den som studerar Bibeln med ett öppet sinne framstår den som den ultimata sanningen om den mänskliga existensen. Lär dig älska genom att älska sanningen om Kristus. Berättelsen om den barmhärtige samariern skrevs långt innan Röda korset bildades eller de mänskliga rättigheterna formulerades. De har sin grund i den bibliska synen på varje människa som en Guds avbild och att hon därför har ett absolut värde, för vilken Guds son ger sitt liv för att rädda från evig död.

    • bluefree skriver:

      Hur bedömer man en bok? jo genom att titta på innehållet. Stora delar av bibeln är fiktion och andra delar är propaganda.
      Nästa steg är att jämföra den med fakta och här så håller bibeln inte måttet.

      Du skriver att bibeln handlar om moral, men hur i hela världen kan du ta en sådan bok på allvar när det finns texter som uppmanar till folkmord, att döda homosexuella eller att boken reglerar hur man skall behandla slavar istället för att fördöma slaveriet.

      ”4 Mos 31:17 Döda nu alla barn av manligt kön, och döda alla kvinnor som har haft samlag med en man.”

      Visst finns det texter som du nämnde om den barmhärtige samariten osv, men de texterna är förvånansvärt få, det finns många andra texter i bibeln som bara handlar om den straffande obarmhärtiga Guden. Om du ser berättelserna i GT så finns knappast ett enda exempel på att Gud förlät utan alla katastrofer var Guds hämnd för något fel som folket hade begått.

      Problemet med Jesus, är att nästan alla kristna placerar Jesus utanför den historisk, religiösa, sociala – kontext han befann sig i.
      När man läser evangelisera utan tjocka teologiska glasögon så ser man tydligt att Jesus var en vanlig ”judisk världens ende förkunnare”, med Messias komplex 😉
      Det finns ingen som tillämpar Jesu lära om att ”sälja allt och ge till de fattiga”, varför sa Jesus detta? jo han trodde att jordens undergång var nära förestående, dessutom sa han till sina lärjungar att de inte skulle dö fören jordens undergång kom, eller att de inte skulle hinna med att predika i alla Israels städer fören jordens undergång.

      Det finns många problem med Jesus, varför sa han detta tex? ”

      Matt 5:30 Och om din högra hand förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela kroppen kommer till helvetet.

      Luk 19:27 Men mina fiender, de som inte ville ha mig till kung, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn.’”

  2. Samuel Johansson skriver:

    För att få fram en poäng så oförglömligt som möjligt tog Jesus till det välkända stilgreppet hyperbol/överdrift. Beviset för att det är så det ska uppfattas demonstreras av hur Jesus bemöter verkliga syndare. Tydligast i fallet med äktenskapsbryterskan som blivit tagen på bar gärning och därför skulle stenas enligt lagen och fariséerna. Som du antagligen vet svarade Jesus att den som är utan synd kaste första stenen. Ingen sten kastades. Ett stort antal gånger bryter Jesus mot den gammaltestamentliga strafflagen och visar därmed att en ny tid har kommit: Guds rike. Lagen har, enligt Paulus, varit en uppfostrare som visar vilket behov vi har av Guds nåd; Messias är nåden förkroppsligad. Inte så att vi ska leva i anarki och laglöshet, nej meningen är att vi ska göra Guds vilja av egen motivation, som om Guds lag vore inskriven i våra hjärtan – den lag som går ut på att vi ska älska Gud över allt annat och vår nästa som oss själva. Till och med fariséerna är överens med Jesus att detta är summan av ”lagen och profeterna”. Med Messias börjar den tid då detta ska förverkligas eftersom vi kommer att födas på nytt andligen talat. Och efter den första pingstdagen – då pånyttfödelsen skedde genom Andens ”utgjutande” – sålde man verkligen allt och gav åt församlingen för att de skulle dela ut åt de fattiga. Den helige Franciskus gjorde detsamma. Idealet lever än om än något tempererat; Inga svenskar är så generösa vid insamlingar som de frikyrkliga. Självklart finns det undantag men det ingår i den frikyrkliga kulturen sedan länge. Alltså, Jesus gör upp med, gör slut med, de gammaltestamentliga våldsamheterna – de har ju inte hjälpt mänskligheten alls – och påbörjar en ny tid där hans goda vilja ska råda bland människorna genom sin egen närvaro i människohjärtana, se Apostlagärningarna och breven.
    Den enda punkt där jag måste ge dig rätt gäller den apokalyptiska mentaliteten. Det judiska samhället gick mycket riktigt under, men vi lever ju i allsköns välmåga. Mänskligheten, utom islamisterna, går framåt, lever i progressiva samhällen. Undergången verkar uppskjuten på obestämd tid.

    • bluefree skriver:

      Under Jesus tid så var de som du säger en ”apokalyptiska mentalitet”, alla judar väntade på en befriare från de romerska förtrycket, så många trodde att ”slutet var nära” likaså Jesu och än mer ser man det i Paulus undervisning. Detta genomsyrar hela nya testamentet, men de hade givetvis fel, något slut kom inte. Efter Jesus död så satte en omtolkning av det som hade hänt igång och resultatet blev kristendomen.

  3. Samuel Johansson skriver:

    Nja, slutet var verkligen nära, undergången för det judiska riket kom år 70. Jesus sa att hans rike inte var av denna världen – han befriade människorna från en mängd religiösa lögner, de judiska, de grekiska, de romerska etc. Genom uppståndelsen visade han att han var sanningen personifierad och att han var förmögen att hålla löftet att befria alla människor från dödens makt: “LIKSOM ALLA DÖR GENOM ADAM, SÅ SKALL OCKSÅ ALLA FÅ NYTT LIV GENOM KRISTUS.” 1KOR.15:22. Vare sig du tror det eller inte kommer du att möta din befriare i döden. Vi som tror på honom innan döden får möta honom redan här i tiden. God bless you!

    • bluefree skriver:

      Människor trodde att slutet var nära, livet var svårt och hårt på den tiden. Utan tvekan kan man se att lärjungarna förväntade sig att Jesus skulle vara befriaren som skulle göra slut på romarnas förtryck. så blev inte då. utan decennier senare så lyckades kristendomen bli den segrande religion.

      Undersöker man texterna så ser man att NT är en ”work in progress” som under minst 200 år förändrades, och att då under denna tid så knyter den till händelser som inträffar, som Jerusalems förstöring.

      Jag tror på Jesus, men inte mer än som en judisk världens ende förkunnare som avrättades under Pontius Pilatus

Kommentarsfältet är stängt.