Finns Djävulen?

Devil

Myten satans uppkomst är intressant, det verkar som den oförklarliga ondskan tex som katolska prästers övergrepp inte går att förstå, och det är här som vi människor skapar ett ord och begrepp som djävulen eller satan en orsak till detta obegripliga.

Men finns det någon annan ondska än den vi människor lyckas åstadkomma? Nej, all denna oförklarliga ondska är för det mesta vi människor som orsakar av girighet eller knepiga lustar.

Så av samma anledning som vi inte behöver en Gud så behöver vi inte en djävul ”of the gap”. Djävulen ”dvärgen” finns i oss alla och medvetenheten om detta är det bästa skyddet, och inte en religions blod, andeutdrivare som bara manipulerar troende människor.

Samtidigt så har hotet om djävulen och helvetet varit ett utmärkt instrument att manipulera och kontrollera vidskepliga och okunniga människor.

Jesus trodde på Satan och demoner och att dessa var orsak till sjukdomar. De konstiga och avvikande har alltid tillskrivits djävulen eller kontakten med honom. I historien och än i dag speciellt i Afrika så pekas de ut häxor som dödas och torteras. Och det är bibeln och Jesus i spetsen som är skyldiga till deras död och lidande.

Media
Andeutdrivare mot dagisspöke (Dagen)
Andeutdrivare mot dagisspöke (DN)
Barn i Nigeria pekas ut som häxor – av pastorer (Dagen)
Stora frågetecken kring Horrobins lära om andar (Dagen)
Det finns ingen detaljerad lära om demoner i Bibeln (Dagen)

Det här inlägget postades i Jesus, Religion. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Finns Djävulen?

  1. Sven Johansson skriver:

    OBS! Jag skriver detta med ett tangentbord som ar sönder så
    bokstaven mellan å och ö saknas.

    Jag raknar mig sjalv som kristen och vill saga en del om detta.
    De personer i Afrika m.m. som misshandlat barn, ibland till döds,
    i syfte att utdriva andar har en skral teologisk kompetens/utbildning och Jesus skulle inte agera som de.Han skulle inte misshandla och döda.

    Jag ar tveksam till om folk faktiskt blir besatta enligt modellen i filmen excorsisten. I regel ar nog en psykiatriker battre hjalp
    an excorcism. Som kristen vet jag att infektionssjukdomar orsakas av bakterier och virus och att mentala sjukdomar har en rad kanda orsaker, att cancer orsakas av bla rökning, osund kost, radon, asbest, strålning, hpv-virus, bensen, övervikt osv osv… MEN det ena behöver inte utesluta det andra. Personligen ser jag det som tankbart, som ganska sannolikt att djavulen faktiskt existerar, om man med djavulen menar en angel som valt att inte följa Guds vag.

    Det finns en del av den manskliga erfarenheten som i alla fall jag
    tyder som att det sannolikt finns anglar och om vi har möjlighet att valja att följa eller inte följa Gud så ar det kanske inte markvardigare att samma galler för anglar. Det finns en del fakta som skulle stamma med att det faktiskt finns också Gudsfrånvanda anglar.

    Dock anser jag INTE man skall måla fan på vaggen o se djavulen bakom varje hörn eller som ansvarig för allt ont.Jag kan inte skylla mina egna onda val på djavulen och inte ar jag sarskilt radd för djavulen heller. Luther har jag för mig betonade att djavulen inte skulle ges mer respekt an denne förtjanade.
    Angående att vara ansatt av djavulen lar han(om jag minns ratt) ha uppmanat ”slapp en fjart” nar djavulen ljuger för en. Mer respekt ville han inte ge djavulen då denne ansatter o ljuger för manniskor, sin vana trogen.

    Jag har uppfattat det som att Gud finns och att djavulen med viss sannolikhet finns. Att tala om den senare eller om den dubbla utgången kan man göra helt arligt utan att vilja manipulera kontrollera folk. Om det senarea ar syftet ar man snarast ateist.

    Personligen tror jag arligt inte att alla blir saliga då de avlider och det sager jag ju inte för att skrammas utan för att vara arlig.

    En allsidig bibellasning och öppenhet för vetenskap motverkar vidskepelse och misshandel som den i Nigeria.

    I dina ögon ar det kanske så att Gud inte finns och inte
    heller något annat utöver den varld vi vanligen upplever, men personligen har jag sett/erfarit alldeles för mycket för att vara ateist. Det finns mer mellan himmel och jord an du anar.

    Mvh Sven Johansson-larare i naturkunskap och kemi samt civ. ing.

    • bluefree skriver:

      Vad man ser i Afrika är effekten av de kristnas evangeliserandet. Människorna där är extremt vidskepliga sedan så kommer en något smartare vidskepelse som bara förstärker vidskepelsen.

      Det kan jämföras med att prata med schizofrena personer om änglar och demoner, de kommer att förstärka och bekräfta den sjuka personens ”tro” är verkligt, det kan bli extremt farligt.

      Skulle kristendomen istället ha tagit en mer rationell linje så hade de givetvis förklarat för alla de omvände att demoner eller änglar inte finns, och vi skulle aldrig ha haft problemen med förföljelse av avvikande människor som nu sker och har skett genom hela den kristna historien.

      Du skriver ”MEN det ena behöver inte utesluta det andra.” i början när man undersöker något så kanske man kan hålla många dörrar öppna, men eftersom så ska man på goda rationella grunder utesluta det som är mindre sannolikt, annars så kommer man tex aldrig någonsin hitta något botemedel på sjukdomar.

      Satan och demoner existerar bara i utrymmet av okunnighet och vidskepelse och är ett utmärkt verktyg att kontrollera okunniga människor.

  2. Sven Johansson skriver:

    Du missförstår mig bluefree.Jag har väl inte påstått att
    sjukdomar beror på demonbesättelse.Jag har stort förtroende för
    skolmedicinen. Det är främst new agare m.m. som är mer ”avogt” inställda än kristna!

    I Afrika har väl demonskräcken snarare minskat än ökat i o med kristendomen som ersatt animism.Vad som sker ibland där är att gamla föreställningar i viss mån finns kvar.

    Varför skulle det vara orationellt att änglar finns. Om man ärligt tror att så är fallet-skall man då säga att man inte tror det? Jag anser att det finns rationell grund för att änglar sannolikt existerar.

    • bluefree skriver:

      Du skrev ”MEN det ena behöver inte utesluta det andra” så jag uppfattade som om du trodde att sjukdomar orsaks av demoner, i ett kristet perspektiv så är det inte så konstigt 😉 Jesus trodde ju på det.

      Afrika
      Kristendomens vidskepelse är något ”mindre” än en del afrikaners som tror att stenar och stubbar kan vara demoner, men ändå menar jag att det vore bättre att en gång för alla avskriva demoner och änglars inflytande på människor, det finns trots allt inga vetenskapliga bevis för dessa vidskepelser. (Ungefär lika sannolikt att troll och älvor finns i skogen)

  3. Sven Johansson skriver:

    Man kan se det ur ett tredje perspektiv. I det dirrekta perspektivet orsakas naturligtvis infektionssjukdomar för att ta det som exempel av bakterier eller virus och skall behandlas enligt beprövad erfarenhet och vetenskapliga rön och det behöver man förståss inte vara demonbesatt för. Däremot är jag inte helt främmande för den filosofiska tanken att det grundfaktum att sjukdom o död alls finns beror på att vi lever i en fördärvad skapelse-under en parentes i tiden-där inte bara vi utan också fallna änglar kan tänkas ha bidragit till tillvarons disharmoni.

    Det finns mycket som existerar men ej är strikt vetenskapligt
    belagt. Det finns mycket av den mänskliga erfarenheten
    genom långa tider och också idag som jag snarare ser som talandes för änglars existens. DÄREMOT tror jag dessa
    inte har så stor betydelse som vissa tror och jag tror inte
    jag kan skylla mina egna val på djävulen. Vi har ju också en egen vilja.Jag tänker inte så mycket på djävulen till vardags.

    Jag har dock relativt stor egen erfarenhet av vad vi kanske skulle kunna kalla det paranormala.Det finns som sagt mer mellan himmel o jord än vad du anar.

Kommentarsfältet är stängt.