Hur f kan man vara katolik

När det kommer till sexualitet, kvinnas rätt att bestämma över sin egen kropp och reproduktion så kommer det riktigt fula nyllet upp hos katolska kyrkan. Kan inte förstå hur vissa ”intellektuella” envisas med att vara katoliker, om något är ren ondska på denna jord så är det katolska kyrkan med sina sjuka dogmer, föredrar att samarbeta SD än en katolik.

Katoliker

Katolska kyrkan är en ond kraft i världen som vi absolut inte behöver, katolska kyrkan bidrar inte med något, utan förstör människors möjlighet till ett drägligt liv.

Media
Gravid tioåring hettar upp abortdebatten i Mexiko (DN)

Det finns inget befruktningsögonblick –

Som gynekolog med erfarenhet från många av världens fattigaste länder vet jag att närmare 80 000 mödrars liv går till spillo varje år i sviterna efter desperata och livsfarliga aborter under vidriga förhållanden. Det blir fler än 200 kvinnors liv varje dag, ofta efter sexuella övergrepp, våldtäkt eller ofrivilliga samlag.

Staffan Bergström, professor i internationell hälsa, Karolinska Institutet(Dagen)

Det här inlägget postades i Abort, Katolska kyrkan, Kristendom, Påven, Religion. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur f kan man vara katolik

  1. Katarina skriver:

    Först vill jag tacka för en intressant blogg. Har läst några inlägg här nu och flera lär det bli =)

    Katolska Kyrkans familje- och sexualmoral är nog något som de flesta av oss här i Sverige har svårt för. Det är du alltså inte ensam om. Även jag – eftersom jag är född och uppvuxen i Sverige – tycker att uppfattningarna i dessa frågor är lite väl stelbenta många gånger. Minst sagt!

    Fast det betyder ju inte att Katolska Kyrkan i sig skulle vara ond… Att allt inom katolicismen är av ondo. Det kan jag inte hålla med dig om. Det finns 1,3 miljarder katoliker i världen idag. Jag tror inte att alla dessa känner sig plågade av att tillhöra världens största kristna samfund, eller att de skulle anse att Katolska Kyrkan är en ond kraft, som inte bidrar med något gott utan bara förstör människors liv. Tvärtom vittnar många katoliker om den glädje de finner i sin tro. De skäms inte över att vara katoliker. Varför skulle de göra det? Deras tro är så avslappnad och självklar på något sätt, tycker jag. Det tycker jag är imponerande.

    Det finns många ofullkomligheter inom Katolska Kyrkan (liksom inom alla andra kyrkor). Något annat påstår jag inte. Men jag tror att man måste kunna skilja mellan människor inom Kyrkan och Kyrkan i sig själv. Det är två olika saker. Lite svårt att förklara här och nu, vad jag menar, men jag försöker att tänka på det sättet iallafall.

  2. agaton skriver:

    ”Kvinnans rätt att bestämma över sin kropp”, skriver Bluefree. Det betyder att ingen kvinna får kränkas, lägras mot hennes vilja, tvingas till samlag utan preventivmedel. Kanske Du menade det ännu ofödda barnets kropp inne i henne? Vem har givit henne rätten att bestämma över den kroppen? Feministiskt Initiativ?

Kommentarsfältet är stängt.