Livet är heligt

Oftast används argumentet ”livet är heligt”, för att förtrycka kvinnors rätt till sin sexualitet till sina kroppar – för att inte skapa möjligheter till säkra aborter.

Alltså ”livets helighet” är i många fall ett embryo – som har större skyddsvärd än fattiga kvinnors liv eller en kvinnas livssituation, hon kanske har blivit våldtagen eller lever under knappa ekonomiska förhållande.

Ett embryos ”helighet” är lika heligt som en blommas ”helighet”, ett mänskligt embryo kan utvecklas till en människa, men i minst 15% av fallen, så sker spontanabort, inte så mycket med den heligheten.

Skulle förstå argumentet ”Kvinnans liv är heligt”, men i religiösa sammanhang har kvinnan ingen talan, religionen och ”Ja till Livet”, bryr sig inte om kvinnans liv och lidande, de tycker att kvinnorna som dör i osäkra aborter har sig själv att skylla, Guds straff.
Så vems liv här heligt? verkar inte vara kvinnas liv iallafall.

Livet är heligt i det avseende att vi som art vill överleva, evolutionen har skapat oss så, livet är heligt eftersom vi är tänkande människor som inser värdet av mångfald.

Här tar George Carlin upp aborter ,livets helighet – men vad det egentligen handlar om är att dessa abortmotståndare är kvinnomotståndare.

George Carlin: Pro Life, Abortion, And The Sanctity Of Life

Arbeta för färre aborter utan förbud (Dagen)

Det här inlägget postades i Abort, Religion. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Livet är heligt

  1. Anders skriver:

    Du skriver:
    ”Ja till Livet”, bryr sig inte om kvinnans liv och lidande, de tycker att kvinnorna som dör i osäkra aborter har sig själv att skylla, Guds straff.”

    Tycker de verkligen det?
    Kan jag hitta det någonstans i deras material?
    Visa mig gärna. Det vore förfärligt om det du säger är sant.

    • bluefree skriver:

      Jag gör en tolkning av att de inte vilja erbjuda säker abort, konsekvenserna vet vi allt för väl.
      Det sker ca 20 miljoner osäkra aborter per år och av dessa dör ca68000 kvinnor, många blir sjuka och dessutom sterila har jag inga cittror på det (källa), dessutom så blir många barn utan sina mamma och kanske helt föräldralösa.
      Jag har sökt igenom deras hemsida ”JatillLivet.se” och har inte lyckats hitta någon förståelse för kvinnornas lidande.

      • Anders skriver:

        Ok, det finns inga fakta bakom dina påståenden. Då ser jag också ditt syfte. Du vill demonisera motståndarna till abort för att lättare kunna angripa dem och slippa ta i den riktigt svåra frågan om hur allt mänskligtliv i vår kultur ska hållas högt – både kvinnan och det ofödda barnet.
        Bara i Sverige dör ca 35 000 barn genom aborter. det är väldigt höga tal. Hur ska vi komma åt orsakerna till det? Hur ska vi förändra kulturen så att aborterna minskar? Hur ska kulturen påverkas så att vänta barn inte är en belastning för kvinnor (och män) utan en tillgång?

        • bluefree skriver:

          Fakta finns på deras webbplats jatilllivet.se de berör inte ämnet på hur många kvinnor som dör av osäkra aborter, det finns ingen förståelse för aborter i samband med våldtäkter eller incest, hittar inte ens orden fast jag Googlar, men det är möjligt att jag missat något.

          Visst ska vi försöka att få ner aborterna det är en trauma för kvinnorna som behöver gå igen detta, men att moralisera och traumatisera kvinnorna är helt fel väg att gå.
          Det enda som fungerar är information och preventivmedel.

          • Anders skriver:

            Man kan fråga sig vad det är som traumatiserar. Är det kanske insikten om att abort faktiskt dödar en människa? Samtidigt får man mottsatta signaler från vården och samhällskulturen – att det i princip bara är en klump med celler som man tar bort. Man hindrar dessutom kvinnor och män att ta sina djupt mänskliga känslor på allvar genom att säga att det är moraliserande att mena att abort är att döda ett barn.
            Ta oss och våra medfödda intuitioner på allvar och sluta lura oss!

            Information och preventivmedel är viktiga naturligtvis. Håller med om det, men jag tror att problemet dessto mera sitter i vår kultur och vår inställning till livet. Trots stora satsningar på just information och preventivmedel under många år så har tyvärr aborttalen ökat i Sverige och är på väg mot 40 000 per år. Det är djupt tragiskt att vi låter detta fortgå.

            • bluefree skriver:

              Det är aldrig ett lätt beslut att göra abort, men oavsett vad kvinnan väljer att göra så bör samhället stå på kvinnans sida och ge de stöd hon behöver.

              (Detta nedan är helt ovetenskapliga påstående)
              Men jag tror att om en kvinna gör sena aborter så skapar det större trauma, om hon tvingas av familj pojkvän etc till abort – så känns det säker svårare och framförallt tror jag att allt moraliserande av abortmotståndare som försöker tuta i kvinnorna att ett embryo är ett lika skyddsvärt som ett barn, skapar trauma.

              Men vad har du för förslag för att minska Aborter, förbjuda aborter, straffa kvinnor som gör det eller?

              • Anders skriver:

                Vi är säkert överens om att antalet aborter ska minska, både abortmotståndare och abortförespråkare. Idag finns i praktiken få alternativ för dem som letar efter ett alternativ till abort. Därför måste vi tillsammans aktivt arbeta för att aktivt ändra på det. Och det är det jag menar med att vi måste ändra på vår kultur.
                Vår samhällskultur säger idag att det är ok att döda ofödda barn. Om den samhällskulturen är sann då finns det ju ingen anledning att ändra på någonting. Då ska man inte ens försöka minska antalet aborter. Men jag tror att det är få som kan leva ens med den tanken eftersom den strider mot hela förnuftet. Därför ska vi fortsätta att till vårt yttersta kämpa för människors liv. Det gör vi och pläderar för i alla andra fall. Varför skulle det inte också gälla de ofödda barnens liv? Ett förbud vore i den rådande samhällkulturen inte möjlig och skulle ganska säkert utan en förändring av den vara kontraproduktivt.

  2. Marcus skriver:

    Hej
    Jag är inte av samma uppfattning som du. Jag kan inte hitta vad det är som gör att ett mkt tidigt barn, som har två mänskliga föräldrar, som kommer att utvecklas till en fullt fungerande människa om den bara tillåts, inte är värt att få leva. Var ligger väsensskillnaden mellan människa, tre år och människa, tre dagar? Det tycks för mig vara så att vi låter vår spontana känsla styra, det känns inte som att ett embryo har lika rätt som en vuxen människa, helt enkelt. Men att lägga fram argument, väl avvägda och sakliga tycker jag verkar omöjligt, jag har än inte hört något. Ju mer jag tänker kring det, desto mer abortmotståndare blir jag.

    Jag har ofta hört idén om att abort skulle vara kvinnoförtryck. Jag tycker att du gör dig själv en otjänst genom att dra det kortet. Det bygger, menar jag, på en dålig insikt i hur religion är. Och jag förstår inte varför denna motivation skulle behövas, jag tycker att det finns tillräckliga skäl för att vara abortmotståndare, utan att behöva utomstående motivation som den du nämner. Jag förstår helt ärligt inte kopplingen mellan kvinnomotstånd och abortmotstånd.

    Jag ser också när jag kollar omkring på din blogg att du är emot religion i allt du gör, och jag får väl ge tillbaka med samma mynt som du gör och säga att du egentligen är ”religionsmotståndare”. Du har en motivation utanför debatten, en allmän ovilja emot religion som också ger upphov till din onyanserade och banala ton när du skriver. Jag vet inte var du fått den ifrån, men den håller dig från att vara saklig.

    Hej hopp

    • bluefree skriver:

      Ska provrörsbefruktning förbjudas? de blir alltid över ett antal befruktade ägg, är de lika skyddsvärda som ett barn? Tyvärr kan jag inte se något annat än rent kvinnoförtryck hos abortmotståndarna, det finns inte den minsta förståelsen för kvinnors lidande.
      Ett embryo är inget barn, men det kanske kommer att bli det.
      Aborter har nästan uteslutande med att minska lidandet i världen ingenting annat.

      Och jag är religionsmotståndare, dock främst de fundamentalistiska patriarkala religionerna, som inte tar hänsyn till något annat än sina ”heliga” skrifter. Har inget problem med en religion som ser ut som Jonas Gardells typ, där ifrågasättandet och de mänskliga rättigheterna för alla människor respekteras.

  3. hulda3 skriver:

    Angående livets helighet, Människan är Guds skapelse. Att döda de ofödda barnen för någon annas skull är ett sorgligt kapitel i människans liv som kommer betala sig illa…

    jag har skrivit en blogg om hur sjukvårdspersonal tvingas till att döda de ofödda barnen. Är det rätt eller fel?
    Om du är känslig, kom inte in till mig, hjärtskärande och gruvliga bilder…

    mvh Hulda

  4. hulda3 skriver:

    Kan liksom inte hålla mig bluefree

    skulle vara intressant att få veta vad du anser om den nya tekniken där man inom en snar framtid vill chipmärka oss människor. Har skrivit ett antal bloggar om ämnet och är uppriktigt intresserad av hur människor som kanske inte tror på Gud ser på det här kommande ”problemet” Är det bra eller kommer vi att förlora vår friehet som människor (bl.a.) på grund av detta? Berätta gärna om hur du tänker kring det här

    mvh Hulda

    http://hulda777.wordpress.com/2010/04/26/du-kanske-tror-att-du-gar-saker-men-icke-sa-nicke-tar-du-det-har-ar-du-dead-meat-foreverahe-entraget-fruntimmer-upprepar-sig/

    • bluefree skriver:

      Ser inte chipset som ett stort problem utan som en möjlighet, att slippa alla koder och kort, osv. Men det dröjer nog mer än vår livstid innan det genomförs. Den personliga integriteten kanske kan vara ett problem, men så länge tekniken är i händerna på demokratier så är det nog inget problem.

      Tror nog du har snöat in på UPP13, man ska nog inte tolka den allt för bokstavligt, det finns för mycket odjur andra knepiga varelser där i boken.

Kommentarsfältet är stängt.