Tiotusentals firar Jesus

Visst funkar Jesus för vissa människor men Jesus är långtifrån svaret för alla. Oftast blir Jesus en fokuseringspunkt en katalysator som hjälper till att få ordning i en kaotisk tillvaro. Detta betyder givetvis inte att Jesus lever i dag eller att han överhuvudtaget någonsin har existerar, det är den ”blinda tron” som är mirakelpillret.

Jesus budskap är inte bara att förlåta och älska. Jesus tvingade sina lärjungar att visa sin totala lojalitet mot honom de skulle utanvidare överge sina familjer vara villiga att gå i döden för att få vara med honom.
Den bild som nya testamentet visar av Jesus är inte den kärleksfulle förlåtande, utan en ganska jobbig typ som manipulerade sin omgivning en diktatorspersonligt med storhetsvansinne.

Jesus är ingen som är värd att fira, Jesus största ”uppfinning” var skuldkänslor och helvetet, ett exempel; om ditt öga leder dig till synd, så ska du rycka ut det, för det är bättre att vara blind än att kastas hel i helvetet.

Visst tillskrivs Jesus vissa goda uttalanden, men man glömmer allt annat han sa och gjorde som inte var speciellt bra, dessutom så glömmer man det viktigaste och det är att Jesus var en sektledare, och hans stora budskap var att världens undergång vara nära och att Gudsrike skulle komma, allt Jesus gjorde och förkunnade kretsade kring detta, men vi vet i dag 2000 år senare att han hade helt fel och då kanske man kan fundera på om något av det han sa och hans totala sanningsanspråk var korrekta, troligtvis inte.

Jesus är inget annat än en jobbig fiktiv historisk person, som känns något omodern förlegad. Ändå så måste man nog säga att att han är en av de mest inflytelserika historiske person fiktiv eller inte.

Media
25.000 gick Jesus-marsch (DN)
Tiotusentals hyllade Jesus (Svt)
Jesusmanifestation i Sthlm (SvD)
Nästa år i varje landskap (Dagen)

Annonser
Det här inlägget postades i Jesus, Religion. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Tiotusentals firar Jesus

  1. Mattias skriver:

    Det var det löjligaste jag har läst någon gång. Att du letar fram sådana ordspråk, som Jesus har använt som liknelser och bilder för att få folk att förstå, och använder det sedan för att försöka få honom att låta ond, och att han tvingade folk, det är riktigt fult och långsökt.

    Näe du har totalt missförstått och inte läst mellan raderna. För att man skall förstå en mening kan krävs det ofta att man läser sammanhanget! Gör det så förstår du!

    • bluefree skriver:

      Allt går säker att omtolka men faktum är att Jesus sa dessa saker, du kan lyssna på Lena Andersson sommarprogram från 2005, så kanske du får en lite mer nyanserad bild (länk)

      • Christian skriver:

        …men Lena Anderssons sommarprogram? – Kom igen!!!?!!
        Det är kanske det mest märkliga som nånsin har sänts i svensk media – maken till förutfattade meningar och ovilja att förstå finns väl knappt! Sanslöst dumt, bara – ovetenskapligt, historieförfalskande, intellektuellt ohederligt och medvetet snedtolkande på ett sätt som i alla andra sammanhang hade blivit utskrattat – men i Sverige idag, särskilt i en del ”kulturella” och mediala kretsar är det nästan fint att göra så – om det gäller kyrkan och/eller kristna och Jesus så stängs allt normalt tänkande av.
        Därmed inte sagt att inte kyrkan ibland gjort sig skyldig till fördummanden eller historieförvrängning eller övergrepp – men att framställa Jesus som psykopat blir bara absurt!

        • bluefree skriver:

          Var det någon som lyckades få hus i helvetet 2005 så var det Lena i hennes sommarprogram, tanken var nog inte att vara nyanserad utan att väcka debatt kanske provocera, och det lyckades hon med. Det hon gjorde var att läsa texterna och kommentera lite.

          Sedan finns den andra Jesus bilder som kristna försöker förmedla som inte stämmer med evangeliernas. Att Jesus bara är förlåtande och kärleksfull – men går man inte med på att tillbe honom eller tror på hans totala anspråk och vilja att underkasta sig – hotas man med att grillas för evigt.

          Kanske det finns en historiskfigur som är ursprunget till evangeliernas Jesus, men honom är nog inte de kristna intresserade av att lära känna.

  2. Lennart skriver:

    Du är inte den förste som varit bombsäker på att Jesus inte finns eller har funnits, åtminstone inte var Guds son.

    Paulus var den förste som förföljde de kristna och han hatade mest av alla de kristna, tills han en dag själv mötte Jesus på Damakusvägen.

    SÅ många hundratals miljoner människor kan inte ljuga, alla de som idag säger att de mött Jesus. Och de kristna har ofta fått ge sina liv för sin tro, minst 10 stora förföljelser pågick bara under de första 300 åren efter Jesu födelse. Och de kristna avrättades för att de inte var beredda att förneka Jesus Kristus.

    Vågar du pröva om Han finns genom att uppriktigt be till Honom? Ändå, om du ber och inte upplever att du får bönesvar, så finns Jesus. Enda sättet att bli kristen genom tro.

    Vänligen

    • bluefree skriver:

      Det är som du säger ”genom tro” några goda bevis finns inte, men en del människor kanske har ett behov av en Jesusfigur och då funkar han, men det har bara att göra med en inre process och har inget att göra med någon yttre verklighet, som att Jesus hör bön, det finns inget vetenskapligt stöd för att Jesus existerar i dag, han kanske var en historisk person, men han var knappast den som evangelierna beskriver. Delvis tycker jag att det är synd att man ägnar så mycket energi till något fiktivt, men iofs så väljer vi alla vilket liv som ger oss mening.

  3. Lennart skriver:

    Du är en bestämd man som vet vad du vill och tror på det du vet. Och det är inga bekymmer med det.

    Jag brukar säga att ärliga ateister lever närmare Guds rike än många ljumma som kan acceptera allt.
    Dessa ateister vill nämligen bara verkligen VETA vad de tror på. Så är du ärlig ateist kan du pröva om Han finns. Varför inte?

    Jag skulle kunna berätta hur många fantastiska berättelser om människor som mött Jesus fastän de inte ens trott på honom som Frälsare, många muslimer som mött Jesus i sömnen och i syner som gjort att de blivit kristna utan att ens ha mött en kristen. Jag har mött dem själv så jag vet at det är sant. En var en terrorist som hatade kristna och judar, och som blev Arafats chaufför, men som en dag mötte Jesus och genast började älska sina forna fiender. Läs boken!

    Vänligen

    • bluefree skriver:

      Det flesta människor är ganska ärliga – nästan alla handlar och tror i enlighet med vad man tror är fakta och sanning.

      Extraordinary claims require extraordinary evidence” Carl Sagan

      Bara för att någon påstår att de upplevt Jesus, Allah eller Buddha så bevisar det ingenting det är en subjektiv upplevelse.

      Och jag är ganska övertygad om att de flesta kristna inte har blivit övertygade av de goda bevisen och för att de personligen har någon erfarenhet av Jesus, utan de har kommit till tro genom det personliga vittnesbördet, eller att de har fötts in i religionen.

      Ingen religion tål att granskas kritiskt, det finns allt för mycket som strider mot vetenskapen.

      • Mattias skriver:

        Ett bevis kan inte bevisa mer än vad det bevisar, därmed finns det inget som heter ”Extraordinary evidence”.

        Självklart kan ju du säga att folk påstår att de upplevt Jesus, för du har inte gjort det själv och vet inte hur det är, hur du vet om det. När du själv gör det så märker du det på olika sätt, till och med fysiskt.

        Jag kan dra ett exempel, en tjejkompis började tro på Jesus, eller liksom funderade om han verkligen fanns och hade samtidigt hennes pojkvän som bad för henne. De var ute och klättrade en sommar och hade inte säkrat tillräckligt. Plötsligt tappade hon greppet och ramlade och föll ca 5m rakt ner i kantiga stenhällar. Hennes pojkvän blev ju självklart förskräckt men hon kände ingenting, hon landade så mjukt. Som hon sa det så upplevde hon det som en hand som tog emot henne. Det var ett konkret fysiskt exempel på hur hon blev övertygad. Sen finns det dem som hör honom klar som vilken röst som helst, ja alla möjliga exempel.

        Själv så är jag övertygad, och du ska bara veta vad lätt vardagen har blivit efter att jag började tro på Jesus. Det märks verkligen att han liksom leder mig på vägen och gör allt så lätt, inga hinder. Vare sig det är subjektivt eller objektivt så vet man när man är välsignad!

        • bluefree skriver:

          vi byter perspektiv, Muslimerna påstår att deras kära profet Muhammed ryktes upp till himlen på en häst från Jerusalem, ska vi tro på detta utan vidare? givetvis inte. Samma gäller med många av de kristnas påstående, eller ska vi utan vidare tro på alla dessa som blivit kidnappade av UFO’s?

          Kommer någon med påstående som vi uppfattar som orimliga så måste man komma med goda bevis, det räcker inte med en subjektiv erfarenhet, eftersom chansen är ganska stor att vi människor uppfattar saker fel, eller hallucinerar eller ljuger, eller att hjärnan spelar oss ett lite spratt.

          Fungerar Jesus för dig så visst är det bra, men du måste ändå räkna med att det hela kan förklaras mer vetenskapligt.

          Anspråken kristna har är inte små, utan de påstår att”Jesus lever i dag”, förlåter synder, har all makt i himlen och på jorden, är Gud och kommer att komma tillbaka och straffa alla med evigt helvete som inte tror osv. Alla dessa totala sanningsanspråk görs utan det lilla minsta beviset, det är så uppenbart frågan om manipulation.

Kommentarsfältet är stängt.