Gud botar inte sjuka

Har bloggat en del om en så kallad helandeevangelist, Benny Hinn. Vad som utmärker en sådan är att han påstås kunna bota sjuka och på plattformen ska bevisa helandeunder, genom diverse billiga tricks.

Sker det några värkliga helande som är värt namnet, ett mirakel? Givetvis inte, alla opartiska studier visar på ingen effekt, det är frågan om rent bedrägeri för att hålla outbildade och lättlurade personer kvar i religionens vidskepelse och få deras pengar.

Bevis på att bön är vidskepelse

I de fattigare länderna, framförallt Afrika har denna typ av bedrägeri mest framgång (Video länkar 1,2 (Om Benny Hinn i Nigeria)). I de länder där utbildningsnivån är högre och skolning i kritisk tänkande är större så får denna typ av religion liten framgång. Ett undantag verkar vara Uppsala (Livet Ord) 😉

Om ett påstått mirakel har inträffat så görs inga större efterforskningar om så är fallet, utan om det tycks eller om personen påstår att ett under har skett så ska det bums upp på scenen för att uppegga publiken, det är alltså frågan om show en billig gladiator liknade sådan, och de lättlurade fåren tror utan att blinka, eftersom det är ”saligare att tro – utan att se några riktiga bevis”.

Att ett mirakel skulle inträffat är i stort uteslutet – sannolikheten för följande är tusentals gånger större, men dessa undersöks aldrig av kyrkorna själva, eftersom det skulle var att handla i otro som är en synd.

1. Personen överdriver eller ljuger, vill gärna stå i rampljuset
2. I den manipulativa miljön där ”ta steg i tro” rekommenderas så påstår man i tro att man blivit helad och personer blir påverkade av den suggestiva atmosfären, kallas visst smörjelse. (Något som har utmärkt människoapan är förmågan att försätta sig i trans med musik och rytm. Manipulation föregår alla helande gudstjänster genom lovsång och historier om mirakel som Gud har påstås ha gjort på bibelns tid eller i Afrika och Indien, det gäller att skapa de rätta stämningen, annars upplever människorna ingenting, det är frågan om en känslomässig tripp, mycket tycks hända som t.ex. i en voodoo sermoni på Haiti, men allt som sker är manipulation av hjärnan)
3. Diagnosen är fel, läkare gör felbedömningar hela tiden.
4. Placeboeffekt
5. Kroppens förmåga till självhelande
6. Orsaken till sjukdomen är psykosomatisk, en spänning släpper och man blir botat från t.ex. huvudvärk
7. Tusentals andra mer sannolika skäl än ett mirakel

Vad som utom all tvivel bevisar att det är frågan om bedrägeri är att det aldrig utförs någon opartisk uppföljning, dokumentation eller statistik värt namnet eftersom detta skulle avslöja bluffen.

Skulle Gud verkligen finnas och vara intresserad av att visa sin existens och kraft genom mirakel så skulle han givetvis ha gjort detta.

Du kan fråga dig varför Gud aldrig helar personer som har fått någon hand eller fot amputerad, mer om detta finns att läsa här http://whywontgodhealamputees.com/

Lagstiftarna borde ta en titt på denna typ av helandeverksamhet och frågan är om det inte kunna falla under kvacksalveri, annars borde lagen skrivas om, för den lurar tusentals människor att satsa sina sista slantar och energi och tid på något som inte fungera. De karismatiska-helande-kyrkornas agerande är ett så ondskefullt och cyniskt så att i jämförelse så framstår Islam som en verklighetsförankrad och barmhärtig religion, för där tror man inte på några helande från sjukdomar.

Är man sjuk går man till sjukhus och läkare för ”Science Will Win Because it Works ...” Stephen Hawking om religion

Bloggare
Cold reading, hot reading & power of suggestion (Aletheia — Blogg & Tankesmedja)
”Min bedömning är att Benny Hinn är en mästare på känslomässig manipulation. Han använder sig av teknikarna cold- och hot reading till viss mån men tekniken power of suggestion desto mer. Min observation och slutsats är att Hinns möten är en enda känslomässig show för att få människoskarorna dit han vill ha dem – i ett känslomässigt grepp där dom lätt öppnar sina plånböcker för honom och hans ministry.”

Om någon Gud botade t.ex. Stephen Hawking så skulle jag på allvar studera saken, men sådana mirakel sker aldrig eftersom miraklerna är max i nivå med placebo.

Media
En irrlärare på Livets ord (Dagen.se) –
Gärna mera av helandets teori och praktik men med transparens och respekt för sanningen

Det här inlägget postades i Religion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gud botar inte sjuka

  1. Patrick Ölund skriver:

    Jag förstår att du inte tror varken på Gud, helande eller något annat som går utöver ditt förstånd. Jag tror dock både på Gud, helande och att vi som människor kan inte förstå allting som händer.

    Jag har många vittnesbörd om helanden som har ägt rum både i mitt liv och i liv runtomkring.

    Min fru och jag arbetade som missionärer i Rumänien, Medgidia. Vi arbetade bland turk-tatarerna där. En gång gjorde vi ett hembesök till en familj. Det kom en kvinna med sin 3 åriga pojke som aldrig hade gått i sitt liv. Han började gå mitt bland oss. 2 utav våra team medlemmar gick hem till ett annat hus och där var det en familj och de hade en liten flicka som de kallade för ”apan” eftersom hon var så missbildad. De 2 tjejerna bad för denna lilla flicka och hon blev plötsligt helt frisk. Detta är saker som jag idag inte kan ge läkarutlåtande på eftersom det har gått så många år sedan vi flyttade från Rumänien.

    Jag hade en njursten som var 1 cm bred och jag bodde under den tiden i Ryssland. Det gjorde fruktansvärt ont eftersom den ville ut men kunde inte komma ut eftersom den var för stor. En kväll var jag på ett möte och predikade men mitt under mötet var det en kvinna som fick ett ”kunskapens ord” (du kan läsa om Andens nådegåvor i 1Kor 12) där hon sade att det finns någon i salen som har en njursten och Gud helar dig nu. Jag var helt förvissad om att det var till mig Gud sade detta. Några veckor efter detta åkte jag till Sverige och jag tänkte att jag ville kolla upp mina njurar och ifall det finns ngn sten där så kan de krossa den för att den ska komma ut. På undersökningen så hittade de ingen sten i min njure utan den var borta.

    Jag har fruktansvärt många vittnesbörd om helande som har ägt rum. Nu talar jag mest om helanden som har ägt rum, inte på stora möten och Gudstjänster utan i hemmen. När kristna har gjort som Jesus sade att vi skulle göra, lägga händerna på de sjuka så att de skulle bli friska.

    Jag tror på detta och kommer alltid att tro, och jag ber även att Gud ska tala in i ditt liv så att du ser Honom. Jag ber om ursäkt för vissa kristna som ger Jesus dåligt rykte.

    Mvh,

    Patrick Ölund

    • bluefree skriver:

      Tack för din kommentar.

      Ingen nekar till att oförklarliga tillfrisknade inträffar, att människor tillfrisknar eller känner sig bättre sker inte bara inom de karismatiska kristna grupperna utan i stort alla andra religioner och kanske främst naturreligionerna. ”Oförklarliga” tillfrisknanden inträffar också inom den vanliga sjukvården.

      Det så kallade undren sker oftast i samband med ritualer eller uttalande av vissa ord som ”I Jesus namn”, inom naturreligionerna finns också liknade ceremonier.

      Dessa såkallade mirakel vågar jag påstå är så försvinnande små att de har ingen som helst effekt för att lindra sjukdom och lidande i världen, det är frågan om mikroskopiska och om man ser till den energi och tid alla dessa karismatiker lägger ner för att utföra dessa ”under” så är resultaten minst sagt nedslående.
      Ska man hålla på med att bota människor bör man hålla sig till beprövade metoder, och de mindre karismatiska grupperna inom kristenheten som Lutherhjälpen vet jag inte försöker bota sjukdomar med bön – utan med medicin och sjukvård, eftersom det fungerar.

      Har hört sådana berättelser som dina kanske tusentals och samma mönster upprepas, delvis så av de du berättar så är två personliga erfarenheter och helt subjektiva, den andra som ”flickapan” hamnar i kategorin hörsägen, i en rättegång så ges de inte så stort bevisvärde.
      Jag tror inte att du ljuger men jag tror att alla dessa under kan förklaras inte bara på ett sätt utan kanske på tio olika mer sannolika sätt än att det skulle var Jesus som var där eller hans Ande eller hur du väljer att förklara.

      Du berättar aldrig om alla de gånger du har bett för sjuka eller lidande människor när bönen och ceremonierna inte har haft någon som helst effekt, det skulle var intressant om du förde statistik så skulle ”jag tror” att en helt annan bild skulle framträda.

      Om nu under sker så borde det rimligtvis finnas dokumenterade på film i dag lever vi trotsallt i en värld där var och varannan har tillgång till mobiler som de kan filma med, vi har internet Youtube men det enda jag sett där är typ ”helanden” enligt Benny Hinn, och dessa tro ju inte ens de kristna på, ännu mindre vi som är födda skeptiker.

      Jag utesluter inte kategoriskt Gud eller de övernaturliga, men tills den dagen jag inte sett goda bevis så kommer min skepticism att kvarstå.

Kommentarsfältet är stängt.